PPC vs. SEO – kdy se vyplatí investovat do čeho?

Publikováno: Říj 17, 2022

SEO i PPC jsou zkratky pro velmi silné marketingové nástroje, které jsou v dnešním světě nepostradatelné pro kohokoliv, kdo chce prorazit na internetu. Oba mají za cíl přilákat nové zákazníky (zejména přes webové vyhledávače), ale každý z nich to dělá trochu jiným způsobem.

Description of image

Zatímco SEO (search engine optimization) je proces přizpůsobování webu tak, aby se co nejvíce líbil vyhledávačům, a ty vám tak přihrávaly nové zákazníky „zdarma“, u PPC (pay-per-click) reklam za svou pozici prostě platíte.

Je SEO opravdu zdarma?

Jenže abyste uspěli v organickém vyhledávání, musíte i do SEO nejprve investovat. Webové vyhledávače používají k řazení výsledků spoustu metrik a vzhledem k současné konkurenci dostat se na přední stránku Googlu nebo Seznamu není úplně jednoduché.

SEO se skládá z tvorby obsahu na web, používání správných klíčových slov, optimalizace rychlosti, zpětných odkazů a mnoha dalšího. Kdy je tedy lepší investovat do optimalizace pro webové vyhledávače, a kdy se vyplatí rovnou sáhnout po PPC reklamě?

Výhody a nevýhody SEO 

Každý web by se měl snažit o co nejlepší umístění ve webových vyhledávačích. V závislosti na daném oboru nebo finančních i časových možností to ale může být oříšek. Kvalitní SEO vám rozhodně přinese ovoce. Jenže si na něj budete muset počkat. 

Výhody SEO

  • SEO je dlouhodobá investice – Dobrou pozici ve vyhledávačích si musíte nejprve vybudovat. Když ji ale získáte, není tak náročné si ji udržet, a v dlouhodobém horizontu získat obrovské množství nových organických zákazníků.
  • Neplatíte za každého návštěvníka – Když už u vyhledávačů nějakou tu autoritu máte, můžete slavit. Zatímco u PPC musíte z každého návštěvníka platit (často nemalé peníze), ti z organického vyhledávání vás nestojí zhola nic. 
  • Dává smysl – Optimalizace webu není jen tak uměle vytvořená kategorie marketingu. SEO se skládá z částí, z nichž každá má i nějaký další význam. Tvorbou obsahu například zároveň zvyšujete povědomí o své značce, díky zpětným odkazům k vám připutují i návštěvníci z jiných zdrojů a optimalizace rychlosti nezlepšuje pouze váš SEO ranking, ale i uživatelský dojem.

Nevýhody SEO

  • Konkurence je velká – V některých oborech může být téměř nemožné umístit se na prvním místě ve vyhledávání. Proto budete potřebovat kvalitní průzkum trhu a funkční SEO strategii.
  • Požadavky se mění – Algoritmy, zejména ty Googlu, zažívají změny téměř každý rok. Konkrétní požadavky, podle kterých Google výsledky řadí, navíc nejsou ani veřejně dostupné. Proto je občas těžké vědět, co zrovna funguje, a co ne.

Shrnutí: Vzhledem ke všemu, co jsme si popsali výše, je jasné, že se SEO vyplatí zejména zpravodajským serverům nebo jiným webům, které pravidelně tvoří obsah. Ten je totiž sám o sobě nástrojem SEO, tudíž si web částečně vylepšuje své postavení sám od sebe. 

Jak jsme ale psali již výše, každý web by se měl přirozeně snažit o vysokou úroveň SEO. Stále více e-shopů tak sahá například k tvorbě vlastního blogu nebo jiným formám obsahového marketingu. Čím dříve začnete, tím dříve se totiž budete moct z nových organických zákazníků těšit.

Výhody a nevýhody PPC 

Prozradili jsme si něco o SEO marketingu. Nyní je čas si proklepnout plusy a mínusy PPC reklam.

Výhody PPC

  • Můžete začít z ničeho – Pro tvorbu PPC reklam nemusíte mít vybudovanou perfektní stránku s tunami obsahu. Spustit PPC kampaň můžete klidně hned ze začátku svého podnikání a přesto lze dosáhnout skvělých výsledků.
  • Rychlejší výsledky – Když vytvoříte PPC reklamu, mohou ji uživatelé vidět, a potažmo na ni kliknout, třeba už během několika hodin.
  • Zobrazují se navrchu – Ve webových vyhledávačích mají PPC reklamy prioritu. Proto se zobrazují úplně na vrchu stránky, nad organickými weby. Tím se zvyšuje šance, že na daný výsledek uživatel klikne.

Nevýhody PPC

  • PPC reklamy jsou drahé – Ceny za jeden proklik u PPC reklam se liší v závislosti na platformě, zaměření i klíčových slovech, při kterých se výsledek zobrazuje. V méně populárních odvětvích může stát jediný klik pár korun, v těch vysoce konkurenčních (zejména pojišťovnictví nebo financích) však za jediný proklik zaplatíte třeba i stovky korun. 
  • Snadno peníze – Protože u PPC platíte za každou návštěvu, potřebujete přilákat jen relevantní zákazníky, u kterých je opravdu šance, že nakoupí. Při špatném nastavení se ale mohou vaše reklamy zobrazovat náhodným lidem, a vy tak za reklamy zaplatíte úplně zbytečně. 
  • Záleží na maličkostech – U PPC reklam máte k dispozici jen omezené množství slov a prostoru. Proto je velmi náročné vytvořit úspěšnou PPC kampaň svépomocí bez zkušenosti z online marketingu. 

Shrnutí: PPC reklamy jsou skvělé pro kohokoliv, kdo potřebuje na svůj web přilákat relevantní zákazníky, a to co nejdřív. Zároveň jsou vhodnější spíše pro e-shopy, které mají vyšší průměrnou hodnotu návštěvníka, protože za každý proklik něco zaplatí. Pro weby, které žijí pouze z reklamy, většinou PPC ta vhodná cesta není.

Kvalitní PPC kampaň vám sice může získat nové zákazníky a zvýšit prodeje, ta špatná vám ale naopak dokáže spoustu peněz propálit. Pokud si nejste jistí, který nástroj, je vhodný pro vás, nebojte se na nás obrátit. Víme, že PPC i SEO jdou při budování firemní identity a zvyšování prodejů ruku v ruce. Vše s vámi prodiskutujeme a strategii nastavíme tak, aby vy jste se mohli soustředit jen na chod společnosti.

Využíváme soubory cookies, můžeme tak webové stránky neustále zlepšovat pro vaši spokojenost. Děkujeme že souhlasíte. Více zde.

Nastavit

SouhlasímUpravit nastaveníOdmítnout

Zavřít okno cookies

Otevřít okno cookies