Jak provést kvalitní SEO audit webu?

Publikováno: Úno 6, 2023

Efektivní SEO audit je základním předpokladem pro získání nových návštěvníků z webových vyhledávačů. Prozradí vám totiž, co je potřeba vylepšit, abyste se ve výsledcích vyhledávání zobrazovali co nejvýše. Bez něj byste svůj web optimalizovali jen velmi těžko – jako kdybyste opravovali nepojízdné auto, aniž byste nejprve zjistili, proč nejezdí. Jenže co by měl takový SEO audit vlastně obsahovat? 

Description of image

Viditelnost vašeho webu ve vyhledávačích ovlivňuje celá řada hodnoticích faktorů – technické faktory, hodnotný a užitečný obsah, odkazy z autoritativních zdrojů.

Co je SEO audit?

SEO audit je proces, při němž kontrolujeme, zda je web z pohledu vyhledávačů v pořádku, a zjišťujeme, jak vylepšit jeho viditelnost ve vyhledávačích a zvýšit jeho organickou (neplacenou) návštěvnost.

Základní nastavení

Nejprve je tedy potřeba vyřešit možné, často nenápadné, chyby, které mohou vaši SEO autoritu automaticky snižovat. S jejich hledáním vám pomůže některý z nástrojů pro SEO audit jako Semrush, Ahrefs nebo Marketing Miner. Většinu z nich si můžete vyzkoušet zdarma. Prémiové verze vám pak poskytnou detailnější náhled po pokličku vašeho webu a nabídnou vám doporučení pro vylepšení vaší pozice.

Tím úplně základním, co by měl mít každý web, je SSL certifikát. Ten uživatelům říká, že je připojení k vašemu webu bezpečné. Poznají to tak, že před adresou stojí „https://“ a nejen „http://“. Bez toho vás Googlu ani Seznam do svých výsledků jen tak nepustí. 

Zároveň byste měli co nejdříve vyřešit rozbité hypertextové linky, tedy takové, které odkazují na neexistující stránky. Problémem může být i duplicitní obsah na různých podstránkách. Vyhledávače pak totiž neví, které z nich mají dát při řazení přednost. Na tyto všechny problémy vás ale program pro SEO audit upozorní. 

Indexování 

Nyní je potřeba zkontrolovat, zda vaši stránku vůbec vyhledávače znají. To zjistíte zadáním své adresy do Google Search Console. Zde pak následně můžete najít i všechny indexované podstránky. 

Občas se může stát, že vyhledávač váš web, nebo třeba jen některou podstránku, vůbec nezná. V tom případě je potřeba ji přidat ručně. To naštěstí není nic složitého. Abyste si ale nějakou práci ušetřili, ujistěte se, že se na každou podstránku lze proklikat z hlavní stránky. Díky tomu bude pro algoritmy vyhledávačů mnohem jednodušší najít všechny URL, které jsou s vaší doménou spojeny.

U podstránek, které naopak zobrazovat nechcete (například vstup do admina), se ujistěte, že je vyhledávače neindexují. Pokud zjistíte, že se takové adresy ukazují ve vyhledávání taktéž, přejděte do Google Search Console a zařaďte je do kategorie „Odebrání“. Díky tomu je bude Google ve vyhledávání ignorovat a zobrazí pouze ty adresy vašeho webu, na než návštěvníky dostat chcete.

Zároveň si dejte pozor na to, aby se adresa vašeho webu zobrazovala pouze v jediném formátu. Celkem totiž existují čtyři základní podoby:

  1. http://www.vasedomena.cz
  2. https://www.vasedomena.cz
  3. http://vasedomena.cz
  4. https://vasedomena.cz

Pokud se váš web zobrazuje ve v různých formátech, je to problém, protože to znamená, že je vyhledávač považuje za odlišné weby. Proto je důležité, aby se zobrazovala vždy pouze jedna adresa, nejlépe s „https://“ na začátku. 

Uživatelské rozhraní

Když máte v pořádku všechna základní nastavení, přichází na řadu technická část. SEO autorita totiž z velké části závisí právě na tom, jak web šlape. Nedílnou součástí každého SEO auditu tedy musí být kontrola rychlosti načítání stránky. Nejlepší nástroj k jejímu měření je pro většinu uživatelů opět od Googlu – PageSpeed Insights. Ten vám totiž krom absolutního času načítání prozradí i zjištěné chyby a poradí, co byste měli konkrétně vylepšit.

Dalším předpokladem kvalitní SEO je responzivita neboli schopnost webu přizpůsobit se obrazovkám různých velikostí, zejména mobilům či tabletům. S tím vám pomůže zase test použitelnosti v mobilech. Stačí zadat URL adresu a během několika sekund získáte výsledek, který vám prozradí, zda je váš web mobile-friendly, nebo potřebuje vylepšení. 

Analýza klíčových slov

V rámci SEO auditu je ještě potřeba najít správná klíčová slova a zjistit, jak na tom s jejich používáním jste. Ty jsou totiž i dnes jedním z hlavních faktorů pro řazení výsledků. K tomu vám opět pomohou výše zmíněné nástroje pro SEO audit, případně služba Google Keyword Planner. 

V oblíbeném programu stačí zadat klíčové slovo, pro které chcete zobrazit výsledky. Aplikace vám pak ukáže, jak vysoko se váš web při zadání daného dotazu zobrazí. Tímto způsobem byste měli analyzovat všechna klíčová slova, která se s vaším webem pojí, a zároveň provést audit i u každé podstránky. 

Pokud máte například e-shop s oblečením, budete chtít, aby se podkategorie s košilemi zobrazovala u jiných dotazů než například sekce s kalhotami. Díky kontrole klíčových slov zjistíte, jak se u jednotlivých pojmů a frází váš web umisťuje, a budete vědět, na co se zaměřit při vylepšování. 

SEO audit je pro získání organických návštěv nutností. Ze všeho, co jsme popsali, je ale zřejmé, že jde o poměrně složitý i časově náročný proces. Pokud chcete ušetřit čas a nervy, můžete ho přenechat odborníkům. Rádi vám pomůžeme, zjistíme všechny chyby a rovnou je opravíme. Podle výsledků navrhneme ideální řešení a zajistíme, abyste byli vidět. Stačí nám zavolat nebo napsat, pak už vám se vším poradíme. 

Využíváme soubory cookies, můžeme tak webové stránky neustále zlepšovat pro vaši spokojenost. Děkujeme že souhlasíte. Více zde.

Nastavit

SouhlasímUpravit nastaveníOdmítnout

Zavřít okno cookies

Otevřít okno cookies