Dokáže si web vytvořit kdokoliv? A je dobré jej tvořit sám?

Publikováno: Bře 15, 2022

Na světě existuje zhruba 1,5 miliardy internetových stránek. Tento fakt dělá toto prostředí poměrně kompetitivní, v němž není úplně jednoduché zazářit. Samozřejmě, v tuzemsku bude toto číslo o poznání nižší, ale i u nás dnes již najdete weby a e-shopy se zaměřením téměř na cokoliv. Pokud si tedy chystáte založit vlastní webové stránky, se kterými byste chtěli zaujmout, je potřeba zvážit, jestli se do tohoto projektu vyplatí pustit svépomoci, nebo je lepší ho přenechat profíkům.

Dokáže si web vytvořit kdokoliv? A je dobré jej tvořit sám?

Vytvořit si vlastní web nebylo nikdy jednoduší. Dnes si stačí za malý poplatek zaplatit některý z tisíců programů pro tvorbu stránek (CMS), za pár stovek koupit vlastní doménu a pomocí předpřipravených šablon a prvků si svůj web poskládat jako Lego. To zní sice poměrně jednoduše, jenže tvorba úspěšného webu, který dokáže oslnit zákazníky a vybudovat dobrý obraz o značce, je dost komplexní úkol, který se skládá z mnoha částí.

Pokud tedy přemýšlíte, zda má cenu se o vytvoření svého webu snažit svépomocí, nebo je lepší tento úkol nechat na zkušenějších, pokusíme se vám pomoct přiblížením celého procesu tvorby webu a všeho, na co je při něm potřeba myslet.

Správný výběr hostingu

Jedním z prvních kroků při tvorbě úspěšného webu je výběr kvalitního hostingu neboli poskytovatele serveru, na kterém bude vaše stránka uložena. Při tom je potřeba zvážit celou řadu faktorů – od zamýšleného systému webových stránek, přes jejich velikost a objem dat, výkon, až po zabezpečení. Každý web přitom potřebuje trochu něco jiného, takže je nad tímto problémem potřeba přemýšlet individuálně. Nevhodný výběr hostingu může mít za následek pomalé načítání webu, problémy při nastavení a správě webu, nebo dokonce výpadky.

Unikátní, ale poutavý (a hlavně responzivní) design:

Častou chybou u těch, kteří se rozhodnou si své stránky postavit sami, je to, že na ně házejí nejrůznější designové prvky náhodně tak, jak jim to zrovna padne do oka. Zpočátku to sice může vypadat dobře, ale v praxi to většinou nefunguje. Při designu webu je totiž potřeba každé tlačítko, každý banner a prostě každý prvek umístit tak, aby měl v celém rozhraní svůj význam a aby se na stránce návštěvník lehce orientoval.

Pokud chcete opravdu unikátní web a možnost upravit si jej bez jakýchkoliv omezení, budete muset použít ruční programování pomocí nejnovějších technologií (HTML5, CSS3, Javascript atd.). Ty jsou však poměrně komplikované a pro člověka bez znalosti kódování může jejich osvojení trvat dlouhou dobu. Všechny se navíc neustále vyvíjí, s čímž přicházejí nové a nové aktualizace, ale také nové věci k naučení.
Jsou zde samozřejmě i možnosti zakoupení webové šablony, ale zde je potřeba se poradit s někým, kdo se v problematice orientuje, protože ne každá šablona je technicky vhodná a správně optimalizovaná. Řada z nich také používá některé buildery, které mohou v běhu času správu webu zkomplikovat.

Vytvoření krásného webu je však jen půlka designového úspěchu. Druhá část spočívá v tom, aby se vzhled stránky přizpůsoboval různým zařízením, zejména mobilům. Skrze ty totiž v dnešní době proudí zhruba 54 % veškerého internetového provozu, takže je nanejvýš nežádoucí, aby se váš na menších zařízení zobrazoval kostrbatě a nepřizpůsobivě. Responzivní design je v dnešní době pro uživatele samozřejmostí a Google vás bez něj téměř zatratí.

Technické řešení a podpora

To, že web na určité doméně najdete, je jedna věc. Rychlé načítání a bezproblémová funkčnost je věc druhá. Pokud si web spravujete sami a nejste v oblasti web developmentu zběhlí, vystavujete se poměrně velkému riziku. V případě výpadku nebo jakýchkoliv jiných technických potíží totiž může trvat poměrně dlouho, než problém objevíte a následně vyřešíte.

Kvalitním kódováním se dá však podobným starostem alespoň částečně předejít. Zkušení vývojáři navíc již v počátcích myslí na správnou optimalizaci, aby se vše na webu načítalo co nejrychleji a návštěvník neměl dlouhým nabíháním zkažený uživatelský dojem.

Poutavé texty

Každý web obsahuje kromě audiovizuálního obsahu i mnoho písmenek. Čtivé, informativní a stručné texty dokáží návštěvníka zaujmout, přinutit ho zjistit si o vaší značce více a ve finále provést nějakou akci (nakoupit, sdílet apod.). Nudné a ničím nezajímavé psaní může naopak čtenáře spíše odradit a tím vás zbytečně připravit o zákazníky. Na tvorbu kvalitních textů se přitom často zapomíná. Tak takovou chybu neudělejte vy.

SEO – oblíbenost u vyhledávačů

S předchozím bodem se pojí i proces optimalizace pro webové vyhledávače (zkráceně SEO). Ten obsahuje vymezení a používání klíčových slov napříč webem, tvorbu pravidelného obsahu, meta popisy, optimalizace obrázků, zajištění bezpečnostních certifikátů apod. No, je toho docela dost. Základní SEO optimalizaci jistě zvládne téměř každý, ale málokdo již ví, že kvalitní SEO, které pomáhá budovat stabilní pozice ve vyhledávačích, je běh na delší trať a neobejde se bez sofistikovaných nástrojů a profesionála, jenž danému oboru rozumí. Když si dáte na SEO záležet, vyhledávače vás odmění vysokým umístěním ve výsledcích vyhledávaní – tím k vám mohou přinést nové návštěvníky zcela zdarma.

Kvalitní obsah

Pokud potřebujete zaujmout a zlepšit povědomí o své značce, nebude vám stačit jen statický jednostránkový web. Bude potřeba jej nakrmit a i dále pravidelně krmit kvalitním psaným i audiovizuálním obsahem. Ať už jde o zábavně poučné video na hlavní stránce, pravidelné zajímavé články o určitých tématech nebo pěknou grafiku.

Potřebuji k tvorbě webu odborníky?

Se vším, co jsme si popsali, je vám asi jasné, že tvorba úspěšného webu, ať už jde o blog, nebo e-shop, není jen tak. Pokud se chcete jen přiučit něco nového a vytvořit nějaké základní informační stránky pro sdílení mezi známými a přáteli, určitě se můžete pokusit vybudovat něco svépomocí.

Jestli to však s webem pro sebe nebo svou společnost myslíte vážně a chcete skrz něj oslovit nové zákazníky, zvýšit prodeje a zlepšit povědomí o značce, ale s web developmentem žádné zkušenosti nemáte, bude rozumné tento úkol přenechat zkušené agentuře.

Výhody tvorby webu od agentury

Nechat si web postavit od agentury má několik výhod. Zezačátku mezi ně patří třeba úspora času. Naučit se ovládat všechny technologie a dovednosti potřebné k tvorbě stránek je běh na opravdu dlouhou trať. Ani v agentuře vám celý web neudělá pouze jeden člověk – to je další benefit.

Na projektu se totiž bude podílet celá řada profesionálů, přičemž každý je specialista na určitou oblast, kterou zná perfektně (vývojář, copywriter, grafik, SEO specialista atd.). Umět vytvořit skvělý web se vším všudy je totiž pro jednoho člověka téměř nemožné. Takže i kdybyste o to snažili svépomocí, budete si nejspíš muset v průběhu najmout externí pracovníky, aby vám s určitými úkoly pomohli. U agentury však rovnou dostanete kompletní web, díky čemuž ve finále možná i ušetříte.

Jak jsme ale již naznačili výše, největší výhoda webu od profesionálů je unikátní i poutavý design a technické zajištění (rychlé načítání, bezproblémový chod, jednoduchý přístup pro úpravu či přidávání příspěvků apod.).

Díky využití zkušeností a technologií, které vývojářům dávají naprosto volné ruce, mohou navrhnout a uvést do provozu web s naprosto originálním designem a obsahem, jež nikdo jiný nemá. Zároveň již v počátku myslí na optimalizaci (aby vše šlapalo, jak má), takže se nebudete zbytečně stresovat s technickými problémy.

Bluesystem vám s tvorbou vašeho vysněného webu rádi pomůžeme. V případě jakýchkoliv dotazů ohledně tvorby webů či marketingu nás neváhejte kontaktovat nebo zavítejte na náš blog.

Využíváme soubory cookies, můžeme tak webové stránky neustále zlepšovat pro vaši spokojenost. Děkujeme že souhlasíte. Více zde.

Nastavit

SouhlasímUpravit nastaveníOdmítnout

Zavřít okno cookies

Otevřít okno cookies