Titulek stránky - Základní doporučení pro jeho tvorbu
Publikováno: Kvě 1, 2017
Titulek je z hlediska SEO nejdůležitější prvek na webové stránce. Zobrazuje se v horní liště webového prohlížeče a také je textem odkazu, na který se kliká na stránce s výsledky vyhledávání.
V knížce Jak napsat odborný text se sice píše o titulku vědeckého textu, ale to, co je zde řečeno, platí i pro titulek webové stránky: „Příliš krátký titulek čtenáři v rozhodování nepomůže a příliš mnoho slov může zase čtenáře odradit. Většinou se uvádí, že titulek by měl s použitím minimálního počtu slov adekvátně a přesně vyjádřit téma textu.“ (Světlana Čmejrková, František Daneš, Jindra Světlá, Jak napsat odborný text, LEDA, Praha 1999, s. 63.).
Základní pravidla pro tvorbu titulku stránky:
- Titulek by měl být pro každou stránku jedinečný.
Zdeněk Hejl ve svém článku Titulky stránek: Nejčastější problémy s titulky stránek výstižně poznamenává: „Jednoduchým způsobem, jak pohřbít svoje stránky z pohledu SEO i použitelnosti, je používat na všech stránkách stejný titulek, ideálně pak pouze název webu.“
Duplicitu titulků lze zkontrolovat například pomocí nástroje Google Webmaster Tools.
- Délka titulku by neměla přesáhnout 65-70 znaků.
Ve výsledcích vyhledávání se totiž větší počet znaků neobjeví. V souvislosti s novým vzhledem výsledků vyhledávání na Googlu je však třeba délku titulku znovu přehodnotit.
Dr. Peter J. Meyers ve svém článku New Title Tag Guidelines & Preview Tool uvádí: „Jestliže délka vašich titulků bude 55 znaků, pak můžete předpokládat, že 95 % z nich se bude zobrazovat správně.“ Zároveň však upozorňuje, že se nejedná o žádné magické číslo a dělka titulků se může měnit. Ve výše uvedeném článku je také k dispozici užitečný nástroj, kterým si můžete otestovat zobrazování titulku dané stránky.
- Titulek by měl stručně a výstižně informovat o obsahu dané webové stránky.
„Toto jméno stránky je velice důležité, protože na stránce s výsledky vyhledávání je nejvíce viditelné.“ (Grappone, Jennifer - Couzin, Gradiva, SEO - Search Engine Optimization, ZONER Press, Brno 2007, s. 65. Ve 3. vydání této knihy z r. 2011 zní uvedená věta takto: „ Název stránky je stále důležitý, protože na stránce s výsledky vyhledávání je nejvíce viditelný a je významnou součástí vyhledávacího algoritmu.“)
Google v některých případech ignoruje titulek vaší webové stránky a nahradí jej vlastním titulkem, který lépe vystihuje obsah stránky a je relevantní k vyhledávacímu dotazu (viz video s Mattem Cuttsem).
- Klíčové slovo, které se vyskytuje v názvu stránky, se musí shodovat s obsahem dané stránky.
Klíčové slovo by mělo být na začátku (není to však pravidlo), obchodní značka na konci titulku. Pokud se jedná o známou obchodní značku, měla by být v textu titulku na prvním místě.
- Při vytváření obsahu názvu stránky myslete na uživatele či potenciálního zákazníka.
Text titulku by měl být krátký a současně přitažlivý. Tomáš Procházka ve svém přehledném a prakticky zaměřeném článku Jak vytvářet poutavé a funkční titulky, mimo jiné doporučuje: „Pro každý váš titulek zkuste vymyslet konkurenční výhodu. Zadejte si klíčové slovo do vyhledávání. Prozkoumejte konkurenční titulky a v duchu si řekněte, zda byste na nějaké sami klikli či nikoliv. Poznamenejte si ty kvalitní a zkuste vaši stránku od ostatních nějak odlišit.“
Titulek webové stránky je významným prvkem optimalizace na stránce (tzv. on-page optimalizace). Měl by přesně vyjadřovat obsah dané stránky. Je viditelný ve výsledcích vyhledávání, a proto je důležitá i jeho přesvědčovací funkce. Formulaci znění tohoto „zázračného tagu“ se vyplatí věnovat náležitou pozornost.
Další doporučené zdroje: