Osnova článku:
Tipy pro správné používání obrázků na webu
Jak vyhodnocovat úspěšnost optimalizace obrázků
Nejčastější formáty obrázků pro web
Alt text (atribut alt nebo nesprávně „alt tag“) popisuje obsah obrázku pro zrakově postižené a pro roboty.
1. Přidání alternativního textu k obrázkům především vyžadují zásady přístupnosti webu. Každý netextový prvek nesoucí významové sdělení musí mít svou textovou alternativu.
2. V případě, že se obrázek nenačte, zobrazí se text vyplněný v atributu alt.
3. Alt text poskytuje lepší kontext/popis obrázku pro vyhledávače, což jim pomáhá obrázek správně indexovat.
4. Pokud odkazujete přes obrázek a máte vyplněný alternativní text, tak ho vyhledávač bere jako anchor text (popisný text hypertextového odkazu).
V souvislosti s obrázky se setkáte ještě s titulkem obrázku (Title text). Jaký je mezi nimi rozdíl? Alternativní text se uživateli zobrazí v momentě, kdy není možné obrázek načíst, zatímco text titulku se vám ukáže při najetí myší na obrázek.
V průvodci Search Engine Optimization Starter Guide (Google Search Central) se o používání alt textu uvádí toto: „Optimalizace názvů souborů obrázků a alt textu usnadňuje projektům pro vyhledávání obrázků, jako je Google Images, lepší porozumění vašim obrázkům. (…) Nezaplňujte atributy alt klíčovými slovy, protože to povede k negativnímu uživatelskému dojmu a způsobí, že váš web bude považován za spam.“
Alt text by neměl přesáhnout 125 znaků. V případě delšího textu přestanou nástroje pro čtení obrazovky tento text dál číst.
Pište popisné, výstižné a relevantní alternativní texty.
Nezačínejte alt text slovy „Toto je obrázek…“, ale přejděte rovnou k jeho popisu.
Nevkládejte klíčové slovo do alt textu každého obrázku. Pokud váš příspěvek na blogu obsahuje několik obrázků, stačí uvést klíčové slovo v jednom z nich. Vyberte obrázek, o kterém si myslíte, že nejlépe vystihuje vaše téma.
V srpnu 2021 během diskuse na Twitteru o přínosu alternativního textu pro SEO uvedl vývojář společnosti Google Martin Splitt:
„Ano, alt text je důležitý také pro SEO!“
Zdroj: Google Search Central, „Google Images SEO Best Practices„.
K tomu využijte například nástroj Google Search Console. Vlevo v menu klikněte na Výkon a poté zvolte Typ vyhledávání na Obrázek.
V Google Search Console pak uvidíte například následující metriky:
Celkový počet kliknutí
Celkový počet zobrazení
Podrobný popis jednotlivých formátů najdete v článku „ Průvodce formáty obrázků pro web: JPEG, WebP, AVIF, PNG, GIF a SVG“ od Martina Michálka.
Braden Becker, „Image Alt Text: What It Is, How to Write It, and Why It Matters to SEO“
Bruce Clay, „Image Alt Text: What It Is, How to Write It, and Why It Matters to SEO“
Google Search Central, „Google Images SEO Best Practices
Joshua Hardwick, „Image SEO: 12 Actionable Tips (for More Organic Traffic)“
Kamaljet Kaalsi, „Image optimization for SEO: Everything you need to know for success
Marketing Miner Knowledge Base „Co je ALT text (tag) anebo SEO pro obrázky“
Martin Michálek, „Průvodce formáty obrázků pro web: JPEG, WebP, AVIF, PNG, GIF a SVG“
Moz (SEO Learning Center), „Alt Text“
SEO Akademie Collabim, „Google nezajímá co je na obrázku„
Využíváme soubory cookies, které nám pomáhají. Budeme rádi, když s nimi budete souhlasit. Podrobné informace naleznete na této stránce.
SouhlasímUpravit nastaveníOdmítnout