Optimalizace obrázků pro vyhledávání

Publikováno: Lis 13, 2021

Díky obrázkům je váš obsah atraktivnější a poutavější, ale jejich používání je důležité i z hlediska SEO a přístupnosti webu. Obrázky Google (Google Images) je vyhledávací služba, která umožňuje uživatelům vyhledávat na internetu obrázky. Byla spuštěna v roce 2001. Významnou součástí optimalizace obrázků je správně vyplněný alternativní text obrázků, který vám může pomoci k lepšímu umístění v této službě.

Optimalizace obrázků pro vyhledávání

Osnova článku:

Co je tzv. alt text neboli alternativní text?

Alt text (atribut alt nebo nesprávně „alt tag") popisuje obsah obrázku pro zrakově postižené a pro roboty.

1. Přidání alternativního textu k obrázkům především vyžadují zásady přístupnosti webu. Každý netextový prvek nesoucí významové sdělení musí mít svou textovou alternativu.

2. V případě, že se obrázek nenačte, zobrazí se text vyplněný v atributu alt.

3. Alt text poskytuje lepší kontext/popis obrázku pro vyhledávače, což jim pomáhá obrázek správně indexovat.

4. Pokud odkazujete přes obrázek a máte vyplněný alternativní text, tak ho vyhledávač bere jako anchor text (popisný text hypertextového odkazu).

V souvislosti s obrázky se setkáte ještě s titulkem obrázku (Title text). Jaký je mezi nimi rozdíl? Alternativní text se uživateli zobrazí v momentě, kdy není možné obrázek načíst, zatímco text titulku se vám ukáže při najetí myší na obrázek.

V průvodci Search Engine Optimization Starter Guide (Google Search Central) se o používání alt textu uvádí toto: „Optimalizace názvů souborů obrázků a alt textu usnadňuje projektům pro vyhledávání obrázků, jako je Google Images, lepší porozumění vašim obrázkům. (...) Nezaplňujte atributy alt klíčovými slovy, protože to povede k negativnímu uživatelskému dojmu a způsobí, že váš web bude považován za spam."

Jak psát alt texty?

Alt text by neměl přesáhnout 125 znaků. V případě delšího textu přestanou nástroje pro čtení obrazovky tento text dál číst.

Pište popisné, výstižné a relevantní alternativní texty.

Nezačínejte alt text slovy "Toto je obrázek...", ale přejděte rovnou k jeho popisu.

Nevkládejte klíčové slovo do alt textu každého obrázku. Pokud váš příspěvek na blogu obsahuje několik obrázků, stačí uvést klíčové slovo v jednom z nich. Vyberte obrázek, o kterém si myslíte, že nejlépe vystihuje vaše téma.

Mohou alt tagy ovlivnit pozice v obrázkovém vyhledávání Google?

V srpnu 2021 během diskuse na Twitteru o přínosu alternativního textu pro SEO uvedl vývojář společnosti Google Martin Splitt:

„Ano, alt text je důležitý také pro SEO!"

Tipy pro správné používání obrázků na webu:

  • Poskytněte dobrý kontext: Ujistěte se, že váš vizuální obsah souvisí s tématem stránky. Zobrazujte obrázky pouze tam, kde obsah na stránce obohatí.
  • Vyberte pro obrázek nejlepší umístění: Pokud je to možné, umistěte obrázek v blízkosti relevantního textu, případně zvažte umístění nejdůležitějšího obrázku v blízkosti horní části stránky.
  • Nevkládejte do obrázků důležitý text: Chcete-li zajistit maximální přístupnost obsahu, ponechte text v jazyce HTML a u obrázků uvádějte alternativní text.
  • Vytvářejte informativní a hodnotné stránky: Kvalitní obsah na vašem webu je pro Obrázky Google stejně důležitý jako vizuální obsah - poskytuje kontext a činí výsledek lépe využitelným. Obsah stránky může být použit k vygenerování textového úryvku pro obrázek. Google pro umístění obrázků zohledňuje kvalitu obsahu stránky.
  • Dbejte na uživatelskou přívětivost webů pro různá zařízení: Uživatelé vyhledávají ve služně Obrázky Google více z mobilních zařízení než z počítačů. Z tohoto důvodu je důležité, abyste své stránky navrhli pro všechny typy a velikosti zařízení. Pomocí testu použitelnosti v mobilech zjistíte, jak vaše stránky fungují na mobilních zařízeních, a získejte zpětnou vazbu, co je třeba opravit.
  • Vytvořte správnou strukturu adres URL pro své obrázky: Google používá k pochopení obrázků adresu URL i název souboru.

Zdroj: Google Search Central, „Google Images SEO Best Practices".

Jak vyhodnocovat úspěšnost optimalizace obrázků?

K tomu využijte například nástroj Google Search Console. Vlevo v menu klikněte na Výkon a poté zvolte Typ vyhledávání na Obrázek.

V Google Search Console pak uvidíte například následující metriky:

Celkový počet kliknutí

Celkový počet zobrazení

Jaké jsou nejčastější formáty obrázků pro web?

  • PNG (Portable Network Graphics) je určený pro obrázky s bezeztrátovou kompresí. Kvůli nepřítomnosti ztrátové komprese se nehodí na obrázky typu fotografie.
  • JPEG (oint Photographic Experts Group) je vhodný pro ukládání fotografií a podobného obsahu.
  • WebP byl zaveden v roce 2010. Jeho autorem je Google. Podporuje bezeztrátové kódování. Je koncipován jako náhrada JPEG i PNG.
  • AVIF představila v roce 2018 Alliance for Open Media jako součást otevřeného formátu kódování videa AV1. Tento formát má obecně lepší kompresi než WebP, JPEG, PNG a GIF a je navržen tak, aby je nahradil.

Podrobný popis jednotlivých formátů najdete v článku „ Průvodce formáty obrázků pro web: JPEG, WebP, AVIF, PNG, GIF a SVG" od Martina Michálka.

Použité zdroje:

Využíváme soubory cookies, které nám pomáhají. Budeme rádi, když s nimi budete souhlasit. Podrobné informace naleznete na této stránce.

Nastavit

SouhlasímUpravit nastaveníOdmítnout

Zavřít okno cookies

Otevřít okno cookies