OPTIMALIZACE OBRÁZKŮ PRO VYHLEDÁVÁNÍ

Díky obrázkům je váš obsah atraktivnější a poutavější, ale jejich používání je důležité i z hlediska SEO a přístupnosti webu. Obrázky Google (Google Images) je vyhledávací služba, která umožňuje uživatelům vyhledávat na internetu obrázky. Byla spuštěna v roce 2001. Významnou součástí optimalizace obrázků je správně vyplněný alternativní text obrázků, který vám může pomoci k lepšímu umístění v této službě.

Optimalizace obrázku pro vyhledávání

Osnova článku:

Co je tzv. alt text

Jak psát alt texty

Jejich význam z hlediska SEO

Tipy pro správné používání obrázků na webu

Jak vyhodnocovat úspěšnost optimalizace obrázků

Nejčastější formáty obrázků pro web

 

Co je tzv. alt text neboli alternativní text?

Alt text (atribut alt nebo nesprávně „alt tag“) popisuje obsah obrázku pro zrakově postižené a pro roboty.

1. Přidání alternativního textu k obrázkům především vyžadují zásady přístupnosti webu. Každý netextový prvek nesoucí významové sdělení musí mít svou textovou alternativu.

2. V případě, že se obrázek nenačte, zobrazí se text vyplněný v atributu alt.

3. Alt text poskytuje lepší kontext/popis obrázku pro vyhledávače, což jim pomáhá obrázek správně indexovat.

4. Pokud odkazujete přes obrázek a máte vyplněný alternativní text, tak ho vyhledávač bere jako anchor text (popisný text hypertextového odkazu).

V souvislosti s obrázky se setkáte ještě s titulkem obrázku (Title text). Jaký je mezi nimi rozdíl? Alternativní text se uživateli zobrazí v momentě, kdy není možné obrázek načíst, zatímco text titulku se vám ukáže při najetí myší na obrázek.

V průvodci Search Engine Optimization Starter Guide (Google Search Central) se o používání alt textu uvádí toto: „Optimalizace názvů souborů obrázků a alt textu usnadňuje projektům pro vyhledávání obrázků, jako je Google Images, lepší porozumění vašim obrázkům. (…) Nezaplňujte atributy alt klíčovými slovy, protože to povede k negativnímu uživatelskému dojmu a způsobí, že váš web bude považován za spam.“

 

Jak psát alt texty?

Alt text by neměl přesáhnout 125 znaků. V případě delšího textu přestanou nástroje pro čtení obrazovky tento text dál číst.

Pište popisné, výstižné a relevantní alternativní texty.

Nezačínejte alt text slovy „Toto je obrázek…“, ale přejděte rovnou k jeho popisu.

Nevkládejte klíčové slovo do alt textu každého obrázku. Pokud váš příspěvek na blogu obsahuje několik obrázků, stačí uvést klíčové slovo v jednom z nich. Vyberte obrázek, o kterém si myslíte, že nejlépe vystihuje vaše téma.

 

Mohou alt tagy ovlivnit pozice v obrázkovém vyhledávání Google?

V srpnu 2021 během diskuse na Twitteru o přínosu alternativního textu pro SEO uvedl vývojář společnosti Google Martin Splitt:

„Ano, alt text je důležitý také pro SEO!“

 

Tipy pro správné používání obrázků na webu:

  • Poskytněte dobrý kontext: Ujistěte se, že váš vizuální obsah souvisí s tématem stránky. Zobrazujte obrázky pouze tam, kde obsah na stránce obohatí.
  • Vyberte pro obrázek nejlepší umístění: Pokud je to možné, umistěte obrázek v blízkosti relevantního textu, případně zvažte umístění nejdůležitějšího obrázku v blízkosti horní části stránky.
  • Nevkládejte do obrázků důležitý text: Chcete-li zajistit maximální přístupnost obsahu, ponechte text v jazyce HTML a u obrázků uvádějte alternativní text.
  • Vytvářejte informativní a hodnotné stránky: Kvalitní obsah na vašem webu je pro Obrázky Google stejně důležitý jako vizuální obsah – poskytuje kontext a činí výsledek lépe využitelným. Obsah stránky může být použit k vygenerování textového úryvku pro obrázek. Google pro umístění obrázků zohledňuje kvalitu obsahu stránky.
  • Dbejte na uživatelskou přívětivost webů pro různá zařízení: Uživatelé vyhledávají ve služně Obrázky Google více z mobilních zařízení než z počítačů. Z tohoto důvodu je důležité, abyste své stránky navrhli pro všechny typy a velikosti zařízení. Pomocí testu použitelnosti v mobilech zjistíte, jak vaše stránky fungují na mobilních zařízeních, a získejte zpětnou vazbu, co je třeba opravit.
  • Vytvořte správnou strukturu adres URL pro své obrázky: Google používá k pochopení obrázků adresu URL i název souboru.

Zdroj: Google Search Central, „Google Images SEO Best Practices„.

 

Jak vyhodnocovat úspěšnost optimalizace obrázků?

K tomu využijte například nástroj Google Search Console. Vlevo v menu klikněte na Výkon a poté zvolte Typ vyhledávání na Obrázek.

 

V Google Search Console pak uvidíte například následující metriky:

Celkový počet kliknutí

Celkový počet zobrazení

 

Jaké jsou nejčastější formáty obrázků pro web?

  • PNG (Portable Network Graphics) je určený pro obrázky s bezeztrátovou kompresí. Kvůli nepřítomnosti ztrátové komprese se nehodí na obrázky typu fotografie.
  • JPEG (oint Photographic Experts Group) je vhodný pro ukládání fotografií a podobného obsahu.
  • WebP byl zaveden v roce 2010. Jeho autorem je Google. Podporuje bezeztrátové kódování. Je koncipován jako náhrada JPEG i PNG.
  • AVIF představila v roce 2018 Alliance for Open Media jako součást otevřeného formátu kódování videa AV1. Tento formát má obecně lepší kompresi než WebP, JPEG, PNG a GIF a je navržen tak, aby je nahradil.

Podrobný popis jednotlivých formátů najdete v článku „ Průvodce formáty obrázků pro web: JPEG, WebP, AVIF, PNG, GIF a SVG“ od Martina Michálka.

 

Použité zdroje:

Braden Becker, „Image Alt Text: What It Is, How to Write It, and Why It Matters to SEO

Bruce Clay, „Image Alt Text: What It Is, How to Write It, and Why It Matters to SEO

Google Search Central, „Google Images SEO Best Practices

Joshua Hardwick, „Image SEO: 12 Actionable Tips (for More Organic Traffic)

Kamaljet Kaalsi, „Image optimization for SEO: Everything you need to know for success

Marketing Miner Knowledge Base „Co je ALT text (tag) anebo SEO pro obrázky

Martin Michálek, „Průvodce formáty obrázků pro web: JPEG, WebP, AVIF, PNG, GIF a SVG

Moz (SEO Learning Center), „Alt Text

SEO Akademie Collabim, „Google nezajímá co je na obrázku

V rámci zkvalitňování našich služeb využíváme soubory cookies. Podrobné informace o využívání cookies na tomto webu se dozvíte na této stránce.

NezbytnéPříjmout nastavenéPříjmout vše

Zavřít okno cookies

Otevřít okno cookies