Nejčastější chyby PPC kampaní a jak se jim vyvarovat

Publikováno: Bře 15, 2023

PPC reklamy jsou ve světě marketingu velmi silným nástrojem, který dokáže zaujmout a získat vám nové zákazníky během mrknutí oka. Abyste ale využili jejich plný potenciál, musíte být struční a zaměřit pomocí nich své potenciální zákazníky s laserovou přesností. V opačném případě vám bude PPC kampaň pouze spalovat peníze i čas. Pojďme se podívat na to, jak se takovému scénáři vyhnout, a naopak z PPC reklam vytěžit maximum.

Description of image

S PPC (pay-per-click) reklamami se nejčastěji setkáváme ve výsledcích webových vyhledávačů nebo na sociálních sítích. Jejich obrovská výhoda je, že platíte pouze za reálné prokliky (nikoliv za pouhé zobrazení). Pokud tedy svou PPC kampaň nastavíte správně, může vám Google nebo jiná platforma pro PPC pomoct velmi efektivně vybudovat povědomí o vaší značce a přivést nové zákazníky.

Často se ale stává, že reklama není dostatečně jasná a přiláká i návštěvníky, kteří o váš produkt či službu vůbec zájem nemají a hned po otevření stránky zase odejdou. Jenže to už Google nezajímá, platíte totiž i za jejich návštěvy. Navíc tím ztrácíte drahocenný čas, protože byste mezitím mohli získat nové opravdové zákazníky. Některé chyby PPC kampaní jsou poměrně časté, ale za to se dají lehce napravit. Pojďme se na některé z nich podívat zblízka.

Málo konkrétní popis 

Pro někoho, kdo se ve světě marketingu nepohybuje, může být vytvoření funkční reklamy opravdu oříšek. U PPC máte navíc k dispozici jen velmi omezený počet znaků, tudíž to platí dvojnásob. Aby vaše PPC reklama zafungovala dobře a upoutala potenciální zákazníky, je potřeba, aby je hned informovala o všem důležitém.

Častou chybou nezkušených e-shopařů je, že se snaží být co nejobecnější. Protože tím přeci zaujmou více zákazníků, ne? Vlastně ne. U PPC reklam existuje obrovská konkurence, takže obecnější pojmy (typu počítač, boty, právník apod.) jsou mnohem dražší na inzerci. Vždy se snažte být co nejkonkrétnější a uvést své reálné přednosti. 

Dejme tomu, že jste například realitní makléř. Rozhodně je lepší nahradit obecnou frázi nejrychlejší a nejvýhodnější prodej nemovitosti něčím konkrétnějším jako třeba bleskovýprodej kanceláří a komerčních prostor v Horní Dolní. Pokud tvoříte reklamu pro kamennou pobočku, nebo se zabýváte službami v určitém regionu, rozhodně nezapomeňte místo působení zmínit. Kromě jednoslovných či dvouslovných klíčových slov pak zkuste využívat i delší a konkrétnější fráze jako např. Jaká je nejvýkonnější grafická karta na hry do 10 tisíc apod. U těch je totiž mnohem menší konkurence, takže z nich můžete vytěžit lepší umístění za menší peníze.

Tip: Odfiltrovat návštěvníky z nerelevantních oblastí vám pak může pomoct i funkce geografické cílení, ve které si můžete nastavit, že se vaše reklama bude zobrazovat jen návštěvníkům v určitém místě, třeba kraji nebo městě.

Jediná verze reklamy

Vytvořit jednu jedinou podobu reklamy pro svůj web je cesta do pekel. Ať už nabízíte cokoliv, musíte svou PPC kampaň rozdělit do několika konkrétních částí (sestav). Jestliže třeba prodáváte elektroniku, rozhodně nebude stačit vytvořit jednu reklamu zaměřenou na obchod s elektronikou. 

Zkuste celou kampaň rozkouskovat na jednotlivé podkategorie (př. počítače, mobilní telefony, fotoaparáty, klávesnice apod.), ke každé části přiřaďte vlastní klíčová slova a optimalizujte ji pro konkrétní potenciální zákazníky. U každé sestavy pak můžete nastavit rozdílnou cenu za proklik (CPC). Například u reklamy na myš by mělo být CPC nižší než u reklamy na celý počítač.

Nesprávné typy shody

PPC reklamy se skládají z krátkých textů, které by měly co nejjasněji vystihovat váš produkt, jeho výhody a to vše za použití klíčových slov, která se s ním vážou. Pokud například prodáváte sportovní obuv, pravděpodobně budete chtít používat klíčová slova jako sportovní boty, kopačky, boty na tenis, pánské tretry, dámské tretry apod. Klíčová slova budou tedy třeba vaše produkty.

Při inzerci ve vyhledávačích si přitom můžete u každé reklamy nastavit konkrétní slova a fráze, při kterých chcete, aby, když je někdo vyhledá, se vaše reklama zobrazila. U každého takového výrazu si pak můžete nastavit jeden z těchto třech typů shody:

  1. Volná shoda

    Při tomto typu shody se vaše reklama může zobrazit, když někdo vyhledá jakýkoliv výraz, který v sobě obsahuje vámi zadané klíčové slovo v určité formě (př. boty na fotbal fotbalové boty levně) 
  2. Frázová shoda

    Vaše reklama se zobrazí jen tehdy, když někdo vyhledá výraz, který obsahuje klíčové slovo přesně tak, jak jste ho zadali, diakritika však nehraje roli (př. boty na fotbalčervené boty na fotbal)
  3. Přesná shoda

    Reklama se zobrazí pouze, když někdo vyhledá výraz přesně a pouze vámi zadané klíčové slovo bez jakéhokoliv rozšíření. Diakritika nehraje roli pouze, pokud výraz obsahuje více jak jedno slovo (př. fotbalová botafotbalova bota)

Je však potřeba si uvědomit, že je obrovský rozdíl mezi shodami v Seznamu (vysvětleno výše) a v Googlu (vysvětleno v nápovědě Google), tudíž práce se shodami se u obou platforem liší. Zatímco u Seznamu je vždy potřeba zvážit individuálně, jaká shoda je nejvhodnější, u Googlu většinou platí, že čím konkrétnější zboží nabízíte, tím konkrétnější shodu klíčových slov používejte. 

Vraťme se k příkladu nahoře. Pokud byste například na Googlu k reklamě nabízející kopačky přiřadili klíčové slovo fotbalové boty a vybrali volnou shodu, může se stát, že se vaše reklama zobrazí lidem, kteří hledají pojmy jako fotbalový zápas, obuv do hor nebo třeba fotky fotbalových bot. Proto je lepší k takové reklamě přiřadit přesnou, případně frázovou shodu. 

Pokud budete propagovat celý obchod nabízející boty k vícero sportům a přiřadíte mu klíčové slovo sportovní obuv, klidně k němu volnou (nebo raději jen frázovou) shodu vybrat můžete. Díky tomu vás najdou i lidé, kteří hledají boty na tenis nebo třeba sálovky.

Nevyužití negativních klíčových slov

Další pomůckou, kterou nám Google i další platformy při tvoření PPC reklam poskytují, je list negativní klíčových slov. To jsou takové fráze a pojmy, které jsou podobné klíčovým slovům spojeným s vaší reklamou, ale ve skutečnosti s ní nemají nic společného, takže opět mohou jen zbytečně lákat nerelevantní návštěvníky. Vytvořením negativních klíčových slov Googlu (nebo jiné platformě) řeknete, že nechcete, aby se vaše reklama při vyhledávání daného dotazu zobrazoval. 

Zůstaňme u příkladu se sportovní obuví. Dejme tomu, že nabízíte boty na jakýkoliv sport kromě fotbalu. Asi by tedy bylo zbytečné, aby k vám chodili lidé, kteří hledají kopačky. Jednoduše tedy stačí přidat spojení fotbalová obuv, fotbalové boty či boty na fotbal na seznam negativních klíčových slov a opět si ušetříte několik zbytečných placených prokliků od návštěvníků, kteří o vaše produkty nemají zájem. 

Inspirovat se můžete třeba tím, že do vyhledávače zadáte klíčové slovo spojené s vaší reklamou. Vyjede vám list nejvyhledávanějších dotazů s ním spojených. Pokud najdete fráze, které s vámi nijak nesouvisí, můžete jejich části přidat do seznamu negativních klíčových slov.

Nedostatek trpělivosti 

Všichni chceme být nejlepší. A kdy to chceme? Teď. Jenže tak to ve světě většinou nefunguje a PPC reklamy nejsou výjimkou. Při tvoření své PPC kampaně myslete na to, že může trvat několik týdnů i měsíců, než se dostaví první výsledky. Mezitím neustále sledujte, jaké reklamy fungují, a ty podporujte. Takové reklamy, které zákazníky nepřitahují, nebo přitahují nerelevantní návštěvníky, naopak odstraňte, či změňte.  

Jak jsme psali již výše, svět PPC reklam je velmi kompetitivní místo. Stanovte si tedy reálné cíle na základě dat. Sledujte jaký přístup se vám vyplácí. Většina inzerentů se chce zobrazovat ve výsledcích vyhledávání co nejvýše, často přitom za takové umístění zaplatí více, než kolik se jim vrátí. Úspěch PPC kampaně nestojí na tom, abyste vždy byli první, ale abyste našli taková místa, kde bude nejlepší poměr cena/zisk. Všechny tyto potřebné informace najdete v analytických nástrojích od inzerentů (př. Google Ads).

U reklam je prostě potřeba být trpělivý, zkoušet a učit se ze svých chyb. Pokud byste svůj čas raději trávili jinak než sledováním a optimalizací PPC reklam, můžete tento úkol přenechat online reklamní agentuře. 

Sami jsme vytvořili již stovky podobných kampaní, takže víme, co funguje, co naopak ne. Rádi vytvoříme řešení na míru i pro vás, do kterého své poznatky zakomponujeme. Tím ušetříme nejen váš čas, ale i peníze. V případě jakýchkoliv dotazů ohledně PPC reklam nebo čehokoliv jiného ze světa marketingu nás neváhejte kontaktovat.

Využíváme soubory cookies, můžeme tak webové stránky neustále zlepšovat pro vaši spokojenost. Děkujeme že souhlasíte. Více zde.

Nastavit

SouhlasímUpravit nastaveníOdmítnout

Zavřít okno cookies

Otevřít okno cookies