Jasnější pohled na čas strávený na sociálních sítích: Analýza dat od Ami Digital

Publikováno: Čer 1, 2024

Sociální sítě jsou dnes nedílnou součástí našeho života. Facebook, Instagram, TikTok a X (Twitter) patří mezi ty nejpoužívanější. Ami Digital přinesla podrobný průzkum, který ukazuje, jak uživatelé nakládají se svým časem. V letošním roce bylo dotázáno 1010 respondentů na jejich chování na různých sítích. Co na zajímavá data říkáme v Blue System?

Kolik času tráví uživatelé na sociálních sítích?

Překvapivě došlo v porovnání s předchozími roky k poklesu. V roce 2022 Češi strávili na sociálních sítích nejvíce času – 164 minut denně. Letos je to o něco méně – 144 minut. Pomalu se tak vracíme do doby předcovidové, kdy uživatelé trávili na sítích kolem dvou hodin denně.

V průměru to představuje 1 200 000 minut nebo 21 000 hodin ročně, což je značný čas strávený u obrazovky. Na vině může být i efekt FOMO (fear of missing out), který způsobuje, že se bojíme úniku důležitých informací. Podle studie Baylorovy univerzity se s tímto problémem potýká více než 75 % mladých lidí. Více než 96 % generace Z (lidé narození po roce 1997) kontroluje nějakou sociální síť každý den. Nejmenší návratnost na sítě mají boomeři (rok narození 1946-1964), 61 %.

Co víme o uživatelích?

Uživatelé sociálních sítí neotevírají aplikace proto, aby se podívali, co je nového na firemních profilech. Nejčastějším důvodem pro návštěvu sociálních sítí je kontakt s přáteli (85 %), zábava (82 %) a získávání informací (76 %). Podle průzkumu jsou nejúspěšnější tyto typy obsahu:

  • Fotografie – 27 %
  • Krátká videa (>1 minuty) nebo stories (příběhy) – 23 %
  • Textové příspěvky – 21 %

Sociální sítě už dávno nejsou jen o fotkách a obrázcích s popisky. V posledních dvou letech roste obliba krátkých videí (tzv. reels). Ty mohou sloužit pro sdílení informací či vlastní tvorby. Na Facebooku však stále dominují textové příspěvky.

Tip od BlueSystem

Pokud chcete, aby vaše značka na sítích byla sledovaná a aby vaše prodeje rostly, komunikujte autenticky a přicházejte se zajímavými nápady na promování vašich produktů. Zaryjte se do paměti uživatelů a nezapomeňte na správné rozlišení a kvalitu vizuálů. Uživatelé navštěvují sociální sítě z telefonů, proto přizpůsobte vzhled vašich příspěvků – správná velikost, font a barvy jsou klíčové.

Nejčastěji používané platformy

Facebook
Tato platforma je populární především mezi staršími generacemi. Generace Z sice Facebook má, ale téměř ho nepoužívá. Negativem je velké množství hoaxů a nenávisti, které se zde šíří.

YouTube
YouTube zná skoro každý, včetně starších generací. Od roku 2005, kdy Google tuto platformu spustil, se stala nejpoužívanějším nástrojem pro nahrávání videí. Díky YouTube Shorts, obdobě reels, si YouTube udržuje popularitu.

Instagram
Pro mladé lidi je Instagram jasnou volbou. Každý rok je stále populárnější a 96 % dotázaných z generace Z ho používá denně. Formát reels je na vzestupu, zatímco stories stagnují, protože je nelze zmonetizovat.

Pinterest
Pinterest slouží jako inspirace pro nákupy či služby a nedávno implementoval i videa. Z marketingového hlediska je zatím méně významný než Instagram či Facebook.

TikTok
TikTok udává trendy, které se rychle šíří i na jiné platformy. Denně ho používá 69 % generace Z. Třaskavá je situace ve Spojených státech amerických. Nový zákon ohledně této aplikace totiž uvádí, že aby nedošlo k prodeji dat uživatelů do Číny, která platformu vlastní, musí být americká verze prodána. Pokud se tak nestane, TikTok bude zakázán..

LinkedIn
LinkedIn je profesionálnější sítí, využívanou hlavně pro B2B obchody a networking.

Z LinkedInu se stává Facebook, myslí si někteří uživatelé. 

Skutečně se z platformy stává spíše Facebook? Těžko říct. Některým uživatelům vadí, že se tam cpe politika, fotky domácích mazlíčků, ale i osobní názory. Jestli to tam patří, nebo ne, to už necháme na vás.

X (Twitter) & Threads
Twitter zažívá úpadek, zatímco Threads jsou na vzestupu díky propojení s Instagramem. Krátké texty zvané Tweety jsou velmi populární pro rychlé získání (ne)relevantních informací.

Snapchat & BeReal
Tyto platformy stojí na pravidelném posílání fotek a jejich aktivní uživatelé jsou velmi angažovaní.

Shrnutí

Češi tráví na sítích průměrně 144 minut denně. Mileniálové nejčastěji používají Facebook, zatímco generace Z preferuje Instagram a TikTok. Pinterest může být v budoucnu populárnější, protože počet jeho uživatelů roste. LinkedIn se stává spíše osobní sítí, zatímco na Facebooku najdete nejvíce hoaxů a haterů. Autenticita, originalita a relevance jsou klíčové pro úspěch na sociálních sítích. Většina uživatelů vás sleduje na mobilním telefonu, a tomu by měla odpovídat i vaše tvorba obsahu.

Využíváme soubory cookies, můžeme tak webové stránky neustále zlepšovat pro vaši spokojenost. Děkujeme že souhlasíte. Více zde.

Nastavit

SouhlasímUpravit nastaveníOdmítnout

Zavřít okno cookies

Otevřít okno cookies