Co může web 3.0 znamenat pro budoucnost marketingu?

Publikováno: Srp 8, 2022

Stále častěji se na nejrůznějších blozích, fórech a sociálních sítích můžeme setkat s pojmem web 3.0. Podle některých odhadů by tato technologie mohla nahradit současnou verzi světového internetu a tím zásadně ovlivnit celé naše životy. My se vám však pokusíme přiblížit jen to, co by mohl web 3.0 znamenat pro budoucnost marketingu. 

Description of image

Web 3.0 má podle všeho potenciál naprosto změnit způsob, kterým dnes funguje internet, a tím pádem i online marketing. Pokud ale ani nevíte, co to vlastně web 3.0 je, nebojte se, všechno vysvětlíme. A jestli tuto znalost už máte, můžete klidně přeskočit o pár řádků níže, kde se rovnou dozvíte, co by mohla tato technologie pro reklamu na internetu znamenat.

Co to jsou weby 1.0, 2.0…

Nejprve si rychle zrekapitulujeme, co je to vlastně web 1.0 a web 2.0. První podoba webu se začala formovat během 90. let minulého století. Tehdy se však většina internetových stránek skládala z jediného fontu, bílého pozadí, minimálního grafického obsahu a hypertextových odkazů bez jakýchkoliv funkcí. 

Okolo roku 2005 se začala formovat nová podoba internetu – webu 2.0. To je takový web, který využíváme dnes, se všemi svými blogy, aplikacemi, sociálními sítěmi apod. Pro běžného uživatele se současný internet může zdát téměř bezchybný. Tak proč je vlastně potřeba nějaký nový web?

Většina obsahu, který dnes na internetu najdeme (včetně domén nebo vašich webových stránek), je uložen na několika obřích datových centrech provozovaných velkými firmami. To znamená, že tyto korporace mají poměrně velkou moc nad našimi daty a snadno dokáží sledovat náš pohyb na internetu. Zároveň nás to dělá zranitelnými vůči hackerským útokům či případným výpadkům.

…a 3.0?

Tím se dostáváme k webu 3.0. To je totiž myšlenka plně decentralizovaného internetu založeného na blockchainu. V něm by měl každý uživatel plnou kontrolu nad svými daty, protože by je měl vždy uložená na svých zařízeních. Prakticky by v něm tedy každý část takového webu vlastnil.

Možná to teď zní až příliš abstraktně a jako sci-fi. Jenže technologie postupují každý rok mílovými kroky a i řada velkých společností (například Meta) začíná o webu 3.0 mluvit jako o seriózním konceptu, který by v následujících letech mohl nahradit současný web 2.0. Proto jsme se rozhodli vám přinést alespoň částečný náhled na to, co by vlastně taková transformace mohla znamenat pro online marketing. 

Náročnější získávání dat

„Díky“ způsobu, jakým funguje internet dnes, jsme pomocí různých nástrojů schopni jednoduše sledovat chování uživatelů. To pak lze zkonvertovat na data, kterými se můžeme řídit při činnostech, jako je tvorba internetových stránek, správa e-shopu nebo třeba reklama na sociálních sítích, abychom potenciální zákazníky opravdu oslovili.

S webem 3.0 by se však toto všechno zkomplikovalo. Většina analytických nástrojů (článek o analytických nástrojích) by totiž v takovém systému přestala fungovat. Proto se budeme muset nejspíš muset spolehnout na jiné způsoby monitorování uživatelů nebo přijít s novými, transparentnějšími metodami.

Užší spolupráce s tvůrci

V současnosti je většina umělců a tvůrců, kteří chtějí na internetu prorazit, odkázána na nejrůznější platformy typu YouTube, Spotify či Twitch. Ty jim sice pomáhají zviditelnit se, ale zároveň si často kladou poměrně přísné podmínky a berou vysoké provize.

Podle současných idejí by měli mít ale tvůrci na webu 3.0 mnohem volnější ruce, protože, jak jsme již zmínili, by veškerý jimi zveřejněný obsah patřil vždy jen a pouze jim. Pro inzerenty by to znamenalo, že budou muset s influencery udržovat užší kontakt. Většina reklamy totiž k uživatelům poputuje nikoliv skrze zprostředkovatelské platformy, ale přímo přes jednotlivé tvůrce. 

Častější využití virtuální reality

S webem 3.0 se těsně pojí i koncept metaverse – myšlenka digitálního světa (přístupného skrze virtuální realitu), v němž by měl každý uživatel svého vlastního avatara a mohl by zde dělat celou řadu věcí jako v reálném světě, od nakupování přes online meetingy po učení se nových dovedností.

Již dnes lze ve virtuální realitě dělat spoustu věcí z běžného života. Opravdové „spuštění“ metaverse by ale mělo přijít právě až s rozmachem webu 3.0. Některé společnosti se na ni začínají připravovat například tvorbou speciálních aplikací pro virtuální realitu, jiné (například Nike či H&M) v ní rovnou začínají tvořit vlastní obchody. Kdo ví, třeba za pár let budete mít v metaverse vlastní krámek i vy.

Využíváme soubory cookies, které nám pomáhají. Budeme rádi, když s nimi budete souhlasit. Podrobné informace naleznete na této stránce.

Nastavit

SouhlasímUpravit nastaveníOdmítnout

Zavřít okno cookies

Otevřít okno cookies