„Spousta lidí se pustí do psaní, protože potřebuje popustit uzdu kreativnímu způsobu vyjádření. Myslí si, že když napodobí velké autory z minulosti, budou úspěšní. To se však podaří jen některým z nich, zatímco většina těch, kteří píší, co chtějí, a doufají v úspěch, bude publikovat pouze na osobním blogu, kde těch čtenářů bude pomálu.
Nejúspěšnější spisovatelé začínají tím, že si udělají představu o svém publiku a snaží se ho co nejlépe poznat. Pokud to uděláte, napíšete věci, které lidé budou chtít číst, a budete tak mít mnohem větší šanci na úspěch.“
„Každá učebnice tvůrčího psaní říká, že musíte znát své publikum dříve, než budete moci efektivně psát. To není nic nového. Ale když se zeptáte profesionálních autorů, jak poznat své publikum, budou na vás nechápavě hledět. Proto jsem na toto téma napsal knihu nazvanou Audience, Relevance, and Search: Targeting Web Audiences with Relevant Content (2010). V ní vysvětluji, že existují výborné způsoby, jak poznat posluchače v digitálním prostředí.“ Mezi ty hlavní patří využívání vyhledávačů, které nám pomáhají zjistit, co lidé hledají.
„Co byste měli číst? Důležité není ani to, co čtete, ale kolik toho přečtete. Mou oblíbenou četbou je beletrie. A samozřejmě čtu knihy, které čte i mé publikum, abych mohl psát o tom, co je pro ně zajímavé. Pokud však čtete málo, neočekávejte, že slova budou plynout sama od sebe, když je budete zrovna potřebovat.“
James Mathewson doporučuje připravit si hrubý návrh textu, nechat ho jeden den odležet a pak se k němu vrátit. Tento návrh by měl projít několika redakčními úpravami:
Návrh 1: Úvod a nástin hlavních bodů. Bude to pro čtenáře přínosné? Je to podáno ve správném pořadí?
Návrh 2: Přidejte přesvědčivý argument. Jaká fakta nebo zdroje podporují vaše tvrzení?
Návrh 3: Vneste do textu svůj osobitý pohled. Díky vašemu osobnímu zážitku bude příběh, který vyprávíte, přesvědčivější.
Návrh 4: Pište srozumitelně, bez klišé a zbytečných frází.
„Dobré psaní vychází z dobrého myšlení. A naopak, budou-li vaše myšlenky zmatené, bude takové i vaše psaní. Ještě než začnu psát, věnuji asi měsíc shromažďování podkladů a promýšlení zvoleného tématu. Přemýšlím o problému, který se snažím vyřešit, z hlediska toho, jakým způsobem to ovlivní čtenáře.“
Využíváme soubory cookies, které nám pomáhají. Budeme rádi, když s nimi budete souhlasit. Podrobné informace naleznete na této stránce.
SouhlasímUpravit nastaveníOdmítnout