Oslovovat zákazníky e-mailem se vyplatí. Proč a jak na to?

Publikováno: Bře 30, 2022

Pro běžnou neformální komunikaci se dnes již mail příliš nepoužívá. Stále je však populární pro posílání a přijímání formálních zpráv nebo komunikaci s obchodníky. Zároveň jej můžete využít jako skvělý marketingový nástroj – podle někoho dokonce ten nejlepší. Jen je potřeba jej správně uchytit.

Oslovovat zákazníky e-mailem se vyplatí. Proč a jak na to?

Průměrná návratnost email marketingu je ohromujících 3600 %. To znamená, že za každých 100 Kč investovaných do jeho tvorby a propagace vyděláte zhruba 3600 Kč.

Jeho výhoda je zejména v tom, že rozesílání mailů je prakticky zdarma a jediné co potřebujete, je získat mailové adresy od bývalých zákazníků nebo návštěvníků vašeho webu. Díky tomu jsou email newslettery dlouhodobě považovány za jeden z nejefektivnějších reklamních online nástrojů vůbec.

Nějaké ty pravidelné zprávy od různých obchodníků pravděpodobně chodí i vám. Většinu z nich ale nejspíš nikdy neotevřete, nebo je rovnou pošlete do koše. Jak tedy docílit toho, aby vaše maily dopadly lépe a třeba na jejich základě zákazníci i úspěšně nakoupili?

Dejte zprávě smysl

Častým problémem většiny společností je, že své odběratele bombardují desítkami reklamních mailů každý den. Myslí si totiž, že čím víc mailů, tím větší úspěšnost. Ve skutečnosti však tímto přístupem čtenáře spíše otrávíte, a ve finále to může mít na vaši značku i negativní dopad.

Pamatujte na to, že nejste noviny, a nepotřebujete svým zákazníkům servírovat obsah přímo pod nos jen tak. Pište jim pouze tehdy, když máte opravdu co nabídnout – akce, slevové kódy, novinky z oboru, svátky, nové produkty apod. Když vás napadne cokoliv kreativního, šup s tím do mailu. Rozhodně se ale vyvarujte rozesílání newsletterů typu „náš obchod stále funguje“ nebo „další akce – taková, která byla včera a bude i zítra“. Tím asi nikoho příliš neoslovíte.

Stejně tak vám ale můžou uškodit i příliš dlouhé pomlky mezi zprávami – zákazníci na vás totiž zapomenou a označí váš mail za spam. Pokud se svým odběratelům chcete připomínat pravidelně, můžete třeba jednou či dvakrát do týdne, v dané dny, posílat přehled nějakých novinek, tipů či zajímavostí z oboru.

Získejte inspiraci

Předtím, než se sami pustíte do rozesílání reklamních mailů, zkuste se inspirovat od ostatních. Najděte vám podobné weby či e-shopy a přihlaste se k odběru novinek do své mailové schránky u nich. Zkuste se takovými maily proklikat, nechat se inspirovat těmi, které vás zaujaly, a u těch otravných zjistěte, čemu byste se ve svých zprávách chtěli vyvarovat.

Tip: Zkuste „reklamní“ maily posílat z nějaké originální adresy. Mail ve stylu tipytriky@mojefirma.cz nebo něco osobního jako třeba martin@mojefirma.cz zapůsobí lépe než jen obyčejné marketing@mojefirma.cz.

Úderný předmět

Nyní už se pustíme do samotné tvorby mailu. Tím nejdůležitějším u každé zprávy je předmět. Podle toho se totiž uživatel rozhodne, zda si vaši zprávu vůbec zobrazí, nebo ji v klidu ignoruje jako deset dalších.

V předmětu je zbytečné používat název společnosti, protože už je obsažen v názvu odesílatele. Z předmětu by zároveň neměla být příliš cítit reklama. Čtenář by měl mít po jeho přečtení pocit, že mu můžete nabídnout nějaké poznatky, výhody nebo zkušenosti – ne jen další generickou „slevu“.

Čtenáři hned musí být jasné, o co v mailu jde, ale nesmíte zároveň vše prozradit. Skvělý předmět může vypadat třeba takto: „Nové boty z naší nabídky nosila i slavná hollywoodská hvězda“ nebo „5 snadných triků pro lepší fyzičku“.

Dbejte na personalizaci

Osobní maily ušité na míru příjemci zaznamenají mnohem větší úspěch než obecné catch-all zprávy snažící se zaujmout všechny. Samozřejmě, že nemůžete psát každému jedinci zvlášť. Lze ale vytvořit několik zpráv, z nichž každá bude určena pro jinou skupinu osob. Pojďte se podívat, jakými způsoby, můžete svým mailům dodat osobnější nádech:

  • Oslovení – Když někoho oslovíte „Milý Pavle“ nebo „Drahá Eliško“, pravděpodobně zapůsobíte lépe než jen pozdravem „Vážený zákazníku“. Při registraci k odběru newsletteru se tedy krom mailové adresy snažte získat i jména čtenářů. S automatickou implementací příjemcova jména do mailu vám pomohou nástroje jako GetResponse či SmartEmailing.
  • Obsah na míru – Se zákazníkem, který u vás již něco spokojeně nakoupil, budete chtít nejspíš jednat jinak než s někým, kdo se k odběru vašich mailů přihlásil namátkově. Když dostanete nápad na nějakou zajímavou zprávu, nemusíte jí hned rozesílat všem odběratelům. Pokud například prodáváte elektroniku, můžete zákazníkům, kteří si u vás koupili herní konzole, posílat pravidelný newsletter s novinkami ze světa her. Těm, kteří od vás odešli s ledničkou či mikrovlnkou, zasílejte zase třeba tipy na vychytávky do domácnosti.
  • Dárky k narozeninám – Když vám někdo při nákupu prozradí krom svého jména a mailu i narozeniny, máte skvělou příležitost. Můžete totiž zákazníky vždy na výročí jejich narození obdarovat hezkým přáním a třeba nějakým tím slevovým poukazem. Když vám přeci jen do mailu přistane zpráva v níž stojí „Všechno nejlepší, Martine! Máme pro vás dárek k narozeninám“, je náročné odolat a nepodívat se, co se v ní skrývá.

Určete si cíl

Obsah každého mailu by měl mít jasný cíl. Ať už je to nalákání ke koupi, návštěva webu nebo jen připomenutí, že existujete. Podle toho by měl být celý mail naladěn. Pravidelné informační newslettery se hodí zejména k poslednímu bodu.

Tím, že budete svým odběratelům pravidelně dodávat poučné informace, si vás oblíbí, a i když třeba nenakoupí přímo skrz mail, až budou potřebovat něco z vašeho sortimentu, určitě k vám zavítají. Při představování nových produktů v nabídce zase nejspíš budete chtít čtenáře přesvědčit ke koupi rovnou.

Každý mail by pak měl obsahovat nějaké CTA tlačítko – například na proklik do e-shopu nebo na jinou část vašeho webu. Vždycky ale při psaní newsletteru nebo jakékoliv jiné zprávy myslete na to, že primárním účelem má být přínos pro odběratele. Pokud na to zapomenete, nejspíš si čtenáři brzy odběr novinek odhlásí a vaši společnost zatratí.

Napište to tak, ať se to hezky čte

Někde se možná dočtete, že by reklamní mail měl být co nejkratší. Jenže, jde o to. Hlavním účelem e-mail marketingu by mělo být zlepšení povědomí o značce, nebo proklik někam dále. V tomto ohledu tedy dává smysl, že byste se měli snažit být co nejstručnější. Pokud však čtenáři máte co sdělit, klidně to napište. Je ale pravda, že mail je pořád jen mail a rozsáhlé eseje tu nikdo číst nebude – takže žádné zbytečné okecávání.

Při psaní mailových zpráv nasaďte přátelský tón a můžete použít i řečnické otázky typu „už jste viděl/a nový iPhone?“ nebo „víte, jaká slavná kapela letos dorazí do Prahy?“. A nezapomeňte na správné rody. Vždy tedy piště dvě verze každého mailu – jeden pro dámy a druhý pro pány.

Autentický design

Černý text na bílém pozadí dnes nikoho nejspíš nezaujme. Naštěstí však můžete vytvářet maily s libovolným designem. Tak toho využijte.

Používejte v mailech obrázky či barevná tlačítka, zakomponujte své logo a pro zvýraznění důležitých frází můžete využít různé velikosti nebo tloušťky písma. Nemusíte ale pro každý mail tvořit zvláštní vzhled. Stačí si nechat vytvořit pěknou šablonu, do které pak akorát vložíte libovolný text, případně vyměníte obrázky.

Nezapomeňte tlačítko pro odhlášení odběru

Možná to nezní příliš strategicky, ale není nic horšího než newsletter, který vás nezajímá. Nikdy se nezavděčíte všem a je tedy možné, že nějaký zákazník časem o vaše poznatky přestane mít zájem. To ještě nemusí znamenat, že přestal mít rád vaši značku. Kdyby ho však neustále bombardovaly vaše zprávy a on by je nemohl zastavit, pravděpodobně by měly spíše negativní efekt.

Samozřejmě takové tlačítko, kterým se uživatel od odběru vašeho newsletteru odhlásí, nedávejte úplně nahoru, jako výzvu k akci. Vložte ho ale do spodní části každého mailu, abyste čtenáře o tuto možnost neochudili. Pokud si to následně rozmyslí, kdykoliv by měl být schopen se na vašich stránkách k odběru novinek znovu přihlásit.

Sledujte úspěšnost

Nejdůležitější metodou při rozesílání newsletterů a jiných mailů je sledovat, co funguje, a co naopak ne. To zjistíte přímo v aplikaci, kterou pro rozesílání mailů používáte (např. MailChimp, SmartEmailing apod.

Zaměřte se zejména na míru otevření, prokliků, odhlášení odběrů, konverze či bounce rate. Analyzujte, co má úspěch, čemu se zase nedaří, a podle toho směrujte další maily.

Pokud byste potřebovali se svou e-mail kampaní poradit, rozhodně nás můžete kontaktovat, a my vám s radostí se vším pomůžeme. Online marketingu se totiž věnujeme již 19 let. Za tu dobu jsme pomohli rozzářit stovky projektů a rádi přiložíme ruku i k vašemu dílu.

Využíváme soubory cookies, můžeme tak webové stránky neustále zlepšovat pro vaši spokojenost. Děkujeme že souhlasíte. Více zde.

Nastavit

SouhlasímUpravit nastaveníOdmítnout

Zavřít okno cookies

Otevřít okno cookies