Jak se tvoří propojení mezi zákazníkem a společností? Inspirujte se globálními značkami
Publikováno: Pro 15, 2021
Dobrý marketing je v dnešním světě základem k úspěchu jakékoliv společnosti. Ani ty největší světové značky se svými jedinečnými produkty by dnes nebyly tam, kde jsou, nebýt precizní komunikace se zákazníky. Pojďte se s námi podrobně podívat na to, jak tvoří reklamu takoví obři jako McDonald's, RedBull nebo Coca-Cola.
Většina největších světových firem má na kontě jedinečné produkty, které je vynesly na vrchol. Nikdy by ale nebyly tak úspěšné, nebýt skvělých reklamních kampaní, jež je dostaly do povědomí veřejnosti. A my se od nich dnes naštěstí můžeme učit. Pojďme si rozebrat v čem tkví kouzlo marketingu McDonaldu, Coca-Coly nebo Red Bullu a jak se od nich můžeme inspirovat my.
Coca-Cola
Největšího výrobce slazených nápojů na světě má mnoho lidí spojeného s jeho dojemnými vánočními reklamami. To ale není jediná silná stránka jeho marketingu. Coca-Cola se ve svém marketingu zaměřuje na menší komunity uvnitř jednotlivých států a věnuje se charitativní činnosti. Místo toho, aby ale vytvořila jednu obří nadaci, se (i přes svou velikost) soustředí na tvoření menších doborčinných projektů po celém světě.
V Egyptě například pomohla s vybudováním 650 nádrží na čistou vodu na odlehlých místech. V Indii zase podporuje iniciativu na zlepšení podmínek ve školách a v České republice třeba pomohla financovat azylové domy či krizová centra pro rodiny v tísni. Tyto snahy, ve spojení s nádherně natočenými reklamními videi plnými optimismu, mají za následek to, že dnes má téměř každý značku Coca-Cola spojenou s úsměvem a radostí.
Zkuste si i vy vytipovat nějaké dobročinné projekty napříč místy, kde vaše společnost působí a nebojte se utratit nějakou tu korunu pro druhé. Uděláte dobrý skutek a navíc se vám to brzy vrátí získáním oblíbenosti u veřejnosti.
McDonald's
McDonald's je největší fastfoodový řetězec na světě. Jeho zakladatelé, bratři McDonaldovi, totiž přišli se skvělou inovativní myšlenkou na přípravu pokrmů (hamburgerů) během několika desítek sekund. Byl to ale až další majitel společnosti McDonald's, Ray Kroc, který ji rozšířil po celém světě a získal jí slávu, o které se žádné jiné restauraci ani nesnilo.
Marketingová strategie McDonaldu je založena na mnoha faktorech. Pokud bychom ale měli vypíchnout jeden, bude to důraz na glokalizaci – propojení globalizace a lokalizace. McDonald's totiž sice nabízí po celém světě velmi podobné produkty, je si ale zároveň vědom toho, že každý národ má na jídlo trochu jiný vkus.
Svou nabídku tak v každé zemi trochu upravuje a přidává do ní i lokální chutě. Ve francouzském McDonaldu si tak třeba můžete koupit makronky, ve filipínském špagety a na Blízkém východě si dáte McArabia v arabském chlebu. Zkuste tedy i vy nabídku svých produktů či služeb ušít co nejvíc na míru konkrétním místům, ve kterých působíte. Jádro svého podnikání ale zachovejte všude stejné, aby zákazníci měli jistotu, že vždy dostanou to, s čím vás mají spojené.
Red Bull
To nejzajímavější jsme si nechali na konec. Rakouská společnost Red Bull nabízí celou řadu nápojů. Většina lidí má však tuto značku neodmyslitelně spojenou s modrou 250ml plechovkou klasického energetického nápoje. A to je první klíč k jejímu úspěchu.
Druhá část image Red Bullu se skrývá v něčem úplně jiném – hostování závodů v (nejen) extrémních sportech. Od akrobatických letadel přes skoky do vody až po breakdance. Vlastně se z pořádání takových akcí stala půlka celé identity Red Bullu. A úspěšně sklízí fanoušky napříč kulturami a věkovými kategoriemi po celém světě.
Pro menší značky je asi nepředstavitelné pořádat takové události jako Red Bull, ale i od něj se můžete v menším měřítku inspirovat. Za prvé, nabídněte nějaký svůj vlajkový produkt nebo službu – něco, co bude kvalitní, lehce zapamatovatelné a lidé budou mít vaši společnost spojenou právě s tím.
Za druhé se nebojte organizace jakýchkoliv menších, klidně třeba jen virtuálních akcí. Tím získáte skvělou možnost nalákat potenciální zákazníky, aniž byste je vlastně „otravovali" přímou reklamou. Namísto toho jim nabídnete příjemný zážitek. Všichni ale budou vědět, komu za něj vděčí.