Jak připravit plán k tvorbě webu

Publikováno: Úno 16, 2022

Chcete si nechat vytvořit vlastní webové stránky či internetový obchod od profíků? To je skvělý krok pro získání nových zákazníků a ohromení těch stávajících. Web developer však není jasnovidec, a aby splnil veškerá vaše očekávání, budete mu muset prozradit svou představu. Kvalitní zadání je půlka úspěchu. Samotná tvorba už je pro odborníky hračka.

Jak připravit plán k tvorbě webu

Představte si, že jdete k malíři, aby vám vytvořil obraz do obývacího pokoje. Pravděpodobně mu neřeknete jen „chci obraz do obýváku“. Spíše mu vysvětlíte, jak místnost vypadá, co by se na obraze mělo nacházet, jaké barvy jsou stěny pokoje apod. Když to neuděláte, dostanete obyčejný generický obraz, který má spousta dalších lidí, a navíc se ani do místnosti nebude hodit. To podobné platí i u tvorby webových stránek. Zde navíc nejde jen o váš osobní estetický pocit, ale o dojem zákazníků. Co je tedy potřeba zhotoviteli při objednávce vlastního webu sdělit?

Účel webu

„Chceme pěkné webovky“,„nepotřebuji nic náročného, ale mělo by to zaujmout“ nebo třeba „ať nám to vydělá peníze“ – tak přesně takhle ne. Úplně na začátku je potřeba si určit primární cíl svého webu. Samozřejmě, stránky mohou (a nejspíš budou) splňovat více funkcí najednou. Na začátek je však potřeba se od něčeho odpíchnout.

Mnohem jednodušeji člověka – zákazníka – přesvědčíte, aby udělal jednu akci než pět. Zkuste si tedy vytyčit hlavní (nikoliv jediný) účel webu. Prostě se sami sebe i svých kolegů zeptejte, proč web potřebujete a co od něj očekáváte. Může to být například:

  • Zvýšení počtu objednávek.
  • Zlepšení povědomí o své značce a produktech.
  • Oslovení nových zákazníků skrz webové vyhledávače.
  • Utužení vztahů se stávajícími klienty.
  • Snížení počtu přímých dotazů od zákazníků.

Agentura, která vám stránky zpracovává, bude hned mít lepší představu o tom, co by měla splňovat hlavní stránka, a kam by měla návštěvníka namířit (k nákupu, registraci účtu, zaznamenání značky apod.).

Hlavní přednosti svých produktů

Prodáváte oblečení z ekologicky šetrných materiálů? Vydrží vaše produkty prokazatelně déle než ty od konkurence? Je software, který nabízíte, intuitivně ovladatelný i pro popírače technologií? Jste kreativní agentura, která zvládne vytvořit špičkový web, dodat mu popisy, co mají šmrnc, a rovnou mu zajistit veřejnou popularitu v jednom? Dejte to světu vědět co nejdříve!

Jste to právě vy, kdo zná své produkty nejlépe. Vypište si veškeré výhody, které vás dělají jedinečnými. Zkuste se svým týmem provést lehký brainstorming a vymyslete co nejoriginálnější (ne nutně nejdůležitější) přednosti své značky a svých produktů. S chytlavým mottem a nápaditými popisy vám může pomoct zkušená reklamní agentura, vy byste ji ale měli nejprve své produkty co nejlépe popsat.

Vzhled a struktura stránek

Počkat, na design webu jsou tu přece grafici a vývojáři, ne? Je to tak. S rozložením webu, uspořádáním jednotlivých prvků, optimalizací a všemi dalšími konkrétními úkoly vám profesionálové pomůžou. Aby ale na stránce byla zachována autenticita či poslání značky a vše ostatní, co chcete, aby zákazníci viděli, je potřeba si ujasnit i svou designovou představu webu.

Začněte třeba s barvami. Chcete, aby barevné schéma webu reflektovalo vaše logo, nebo by se vám líbilo něco jiného? Dále si zkuste říct, zda preferujete jednu dlouhou stránku rozdělenou na více částí, nebo by se vám líbil spíš web s hlavní stránkou a několika dalšími podstránkami. Pokračovat můžete se základním návrhem tzv. mapy webu, tedy přehledu základní struktury webu a jeho podstránek, které by na webu měly být. V případě kreativní agentury může vypadat třeba takhle:

  • Hlavní stránka
    • Úvod
      • Zde by měl být ve stručnosti uveden přehled všech služeb, které nabízíme, kontakt, případně nějaké reference.
    • Služby
      • Tvorba webových stránek
        • Popis procesu, jak tvoříme webové stránky, jaké nástroje používáme a výhody zmíněné výše.
      • Internetový obchod na míru
        • Tady chceme zákazníkům ukázat, že dokážeme vytvořit i e-shop, že používáme PrestaShop a o každou část se stará odborník na danou oblast.
      • On-line marketing a sociální sítě
        • Stručné vysvětlení SEO, PPC a marketingu na sociálních sítích – zkrátka všeho, čemu se v reklamě věnujeme.
      • Kreativní studio
        • Jo, a veškerou grafiku si děláme sami, přičemž moderní design rádi přinášíme i jinam.
      • O nás
        • Náš přístup
          • Tady napsat, že fungujeme již 19 let, máme za sebou 400 spokojených klientů a za každým projektem si hrdě stojíme.
        • Kariéra
          • Zrovna hledáme HTML kodéra, SEO + PPC specialistu a projektového manažera, tak by bylo fajn to tam zmínit.
        • Reference
          • Viz název kategorie.
        • Blog
          • Rádi bychom naše zákazníky přiučovaly a bavily, takže v této části budou naše články.
        • Kontakt

Zkuste se inspirovat a vytvořit podobný návrh vztažený k zaměření své společnosti. Nemělo by jít o nic složitého, ale návštěvník by měl hned najít to, co hledá. Ke každé části můžete i doplnit krátký odstavec o tom, co byste na té či oné stránce chtěli svým návštěvníkům předat. S finální podobou a praktickými tipy vám opět pomůžou odborníci. Budou se u toho ale moct mnohem přesněji vcítit do vaší kůže.

Funkce na webu

V dnešní době mohou být webové stránky vybaveny nejrůznějšími interaktivními prvky, které dokážou vám (společnosti) i návštěvníkům výrazně ulehčit život – od různých formulářů přes možnost registrace či přihlášení k newsletteru až po 3D modely produktů, videa nebo kalkulačky cen či splátek.

Víte o nějaké konkrétní funkci, která by se vám na vašem webu líbila? Super, zapište si to do svého plánu. Viděli jste nějaký zajímavý prvek na jiném webu, který vás zaujal? Nebojte se jej poznamenat a inspirovat se. Dále je dobré si co nejdříve určit, zda budete potřebovat web sami pravidelně aktualizovat (přidávat nové fotky, upravovat informace nebo částečně měnit vzhled), či nikoliv.

Cílová skupina

K tomuhle jen krátce. Výběr správné cílové skupiny, byť se zdá jako banální činnost, by měl být na reklamní agentuře, která je schopná vaše zákazníky analyzovat s co největší přesností. Pokud už ale v oboru nějakou chvíli působíte, patrně máte představu o lidech či firmám, které u vás nakupují. To může být při zadávání podkladů k webu cenná informace.

Závěr

Doufáme, že teď už víte jak kvalitně zformovat návrh pro svůj nový web, a třeba jste si díky našim radám i sami utvořili jasnější představu o svých stránkách. Pamatujte, že čím konkrétnější při zadávání plánů ke svému webu budete, tím přesnější odhad ceny, před vypracováním přesnější kalkulace dostanete. Zkuste si tedy náš návod projít postupně a u každého bodu se opravdu zamyslet. A pokud vás napadne cokoliv dalšího, poznamenejte si to.

Vše ostatní lze dořešit na osobní schůzce. Rádi vám s čímkoliv poradíme a vaši představu dotáhneme do konce, abychom se mohli pustit přesně do takového projektu, který s jistotou nejen splní, ale ještě předčí vaše představy. Čím připravenější však přijdete, tím více času si ušetříte. Realizace vašich nových webových stránek bude tak snadnější a rychlejší.

Využíváme soubory cookies, které nám pomáhají. Budeme rádi, když s nimi budete souhlasit. Podrobné informace naleznete na této stránce.

Nastavit

SouhlasímUpravit nastaveníOdmítnout

Zavřít okno cookies

Otevřít okno cookies