Creative digital agency
Menu

Pujcky do 5000 bez dokladani prijmu pujcky do 5000 bez dokladani prijmu

4 tipy pro úspěšné psaní digitálních textů

James Mathewson, uznávaný technický marketér ve společnosti IBM, který se specializuje na oblast vyhledávání, obsahový marketing a na SEO pro velké i malé firmy, nedávno publikoval článek „4 tips for successful digital writing“, v němž uvádí několik praktických tipů pro tvorbu úspěšných textů v digitálním prostředí.

Prakctické tipy pro tvorbu digitálních textů

První tip: Na prvním místě je čtenář.

„Spousta lidí se pouští do psaní, protože potřebuje nějaký kreativní způsob vyjádření. Myslí si, že pokud napodobí velké autory z minulosti, budou také úspěšní. To se však podaří jen některým, zatímco většina lidí, která píše to, co chce, a doufá v úspěch, bude publikovat pouze na osobním blogu, kde těch čtenářů bude pomálu.

Nejúspěšnější spisovatelé začínají tím, že si udělají představu o svém publiku a snaží se ho co nejlépe poznat. Pokud to uděláte, napíšete věci, které lidé budou chtít číst, a budete tak mít mnohem větší šanci na úspěch.“

„Každá učebnice tvůrčího psaní říká, že musíte znát své publikum dříve, než budete moci efektivně psát. To není nic nového. Ale když se zeptáte profesionálních autorů, jak poznat své publikum, dostanete spoustu neužitečných rad. Proto jsem na toto téma napsal knihu nazvanou Audience, Relevance, and Search . V ní vysvětluji, že existují úžasné způsoby, jak poznat posluchače v digitálním prostředí.“ Mezi ty hlavní patří využívání vyhledávačů, které nám pomáhají zjistit, co lidé hledají.

Druhý tip: Hodně pište a čtěte

„Co byste měli číst? Důležité není ani to, co čtete, ale kolik toho přečtete. Mou oblíbenou četbou je beletrie. A samozřejmě čtu knihy, které čte i mé publikum, abych mohl psát o tom, co je pro ně zajímavé. Pokud však čtete málo, neočekávejte, že slova budou plynout sama od sebe, když je budete zrovna potřebovat.“

Třetí tip: Jednou napište, třikrát po sobě přečtěte

James Mathewson doporučuje připravit si hrubý návrh, nechat ho jeden den odležet a pak se k němu vrátit. Návrh textu by měl projít postupně třemi korekturami:

Návrh 1: Úvod a přehled hlavních bodů v několika větách. Bude to pro čtenáře přínosné? Je to prezentováno ve správném pořadí?
Návrh 2: Přidejte přesvědčivý argument. Jaká fakta nebo zdroje podporují vaše tvrzení?
Návrh 3: Vneste do textu svůj osobitý pohled. Díky vašemu osobnímu zážitku bude příběh, který vyprávíte, přesvědčivější. 
Návrh 4: Pište srozumitelně, bez klišé a zbytečných frází. 

Čtvrtý tip: Nepište bez konceptu

„Dobré psaní pramení z dobrého myšlení. A naopak, budou-li vaše myšlenky zmatené, bude takové i vaše psaní. Ještě než začnu psát, věnuji asi měsíc shromažďování podkladů a promýšlení zvoleného tématu. Přemýšlím o problému, který se snažím vyřešit, z hlediska toho, jakým způsobem to ovlivní čtenáře.“

Pavel Jartym

Zabývám se optimalizací webových stránek (SEO) a jejich sémantikou. Specializuji se na tvorbu webového obsahu, na copywriting a copyediting. Mým cílem je, aby texty dobře plnily svůj účel, kvůli kterému byly vytvořeny.

Internetová stránka: www.bluesystem.cz/cz/o-nas/nas-tym/pavel-jartym