Slovníček nejpoužívanějších online pojmů v marketingu

Publikováno: Úno 2, 2022

Před sto lety marketing spočíval v doporučování svých produktů co nejvíce lidem, vyvěšování plakátů a občasné reklamě v rádiu nebo novinách. Od té doby se toho však hodně změnilo. Přišly nové technologie, ve všech oborech se enormně zvýšila konkurence, a kvalitní reklama začala být čím dál tím důležitější. Dnes je marketing respektovaným oborem a v každé firmě má velmi podstatné místo. Dokonce se v rámci něj začala používat celá řad zkratek a pojmů, které nemusí být hned každému jasné.

Slovníček nejpoužívanějších online pojmů v marketingu

V následujících řádcích si představíme několik velmi často používaných online marketingových termínů. Klíčovou částí úspěšného marketingu v digitálním světě je dnes kvalitní web. Většina z níže uvedených pojmů tedy souvisí jak s online marketingem, tak s tvorbou webu. Díky tomu trefíte rovnou dvě mouchy jednou ranou.

Obsahový marketing (content marketing)

Obsahový marketing je marketingová strategie, která slouží k přilákání, zapojení a udržení publika prostřednictvím relevantních článků, videí, podcastů a dalších médií. O tom je ale přece veškerý marketing, ne? Pod pojmem „obsahový marketing“ se však skrývá tvoření zábavného, poučného a zajímavého obsahu – videí, článků, infografik apod. Jeho cílem není nahánět zákazníky klasickou reklamou propagující čistě vaši značku, ale nabídnout jim přínosný obsah, pomocí kterého vás najdou, aniž by o vás někdy předtím slyšeli.

Nejčastějšími formami obsahového marketingu jsou například videa na YouTube nebo příspěvky na  blogu. Díky těm vás zákazníci najdou, zaregistrují, a pokud se u vás dozví něco, co jim pomůže, pravděpodobně si vás oblíbí a příště (nebo rovnou) se stanou vašimi zákazníky.

Míra zapojení (engagement rate)

S mírou zapojení se setkáte zejména na sociálních sítí. Jde o poměr lidí, kteří na váš příspěvek či reklamu nějak zareagovali (komentář, označení to se mi líbí, sdílení apod.), a všech těch, kteří ji viděli. Dejme tomu, že vaši novou fotku na Instagramu vidělo 1000 lidí a získali jste u něj tři sta lajků a sto komentářů (celkem 400 interakcí). Míra zapojení by v takovém případě byla 40 %.

Jde o velmi důležitou statistiku. Míra zapojení prakticky ukazuje úspěšnost daného příspěvku. Díky tomu víte, jaké druhy příspěvků jsou oblíbené, a jaké naopak ne.

Významnou roli pak hraje například i při spolupráci s influencery. Některé účty sice mohou mít třeba 300 tisíc sledujících, ale míra zapojení je často pouze okolo 10 %. Menší účty s pár tisíci sledujícími (tzv. microinfluenceři) mají většinou vyšší míru zapojení, třeba i několikanásobně. Před uzavřením spolupráce je potřeba si míru zapojení zjistit. Možná dojdete k závěru, že je lepší pracovat s větším množstvím menších účtů než s jedním velkým.

Analýza webu

Svůj web můžeme hodnotit po vizuální či funkční stránce. Můžeme jej hodnotit sami, nebo se můžeme na názor zeptat kamarádů. To vše je analýza. V marketingovém pojetí však pojem „analýza webu“ znamená něco trochu jiného. K analýze webu nám slouží různé analytické nástroje (př. Google Analytics). Ty sledují počet návštěv, míru interakcí, úroveň SEO, bounce rate (vše si ještě vysvětlíme) atd. Jednoduše díky nim známe všechny důležité statistiky naší stránky, takže víme, co se musí doladit, a co naopak funguje.

Bounce rate (míra okamžitého opuštění)

Vysoký počet návštěv webu ještě nemusí nutně znamenat úspěch. Někteří návštěvníci sice třeba na vaši stránku zabrouzdají, ale vzápětí bez jakékoliv interakce odejdou. Poměru takových návštěv a celkového počtu návštěv se říká bounce rate. Možná vás to překvapí, ale průměrná webová stránka má bounce rate zhruba okolo 50 %. To znamená, že každý druhý návštěvník z webu během chvíle zase odejde.

Průměrný bounce rate se liší zejména tématem webu – e-shopy s potravinami mají například zpravidla větší bounce rate než online obchody s oblečením. Samozřejmě byste se měli snažit svůj web vypilovat tak, aby na něm zůstalo co nejvíce návštěvníků. Jak jsme ale psali, průměrný bounce rate napříč weby je okolo 50 %, a hodnota například pod 30 % už je úctyhodná. Určitě se tedy neděste, že tato čísla vypadají vysoce. Bounce rate své stránky zjistíte v některém z analytických nástrojů.

SEO

První zkratkou, kterou si představíme, je SEO – Search Engine Optimalization. Jde o přizpůsobení svého webu tak, aby byl co nejlépe rozpoznatelný pro webové vyhledávače (př. Google, Seznam, Bing atd.). Díky kvalitnímu SEO se vaše stránka bude zobrazovat ve výsledcích těchto vyhledávačů a zvýšíte tak neplacenou návštěvnost na svém webu.

Úroveň SEO webu však ovlivňují stovky faktorů, od klíčových slov přes odkazy až po správné popisy obrázků. Na našem webu jsme se již tomu, jak dostat svůj web na přední pozice ve vyhledávačích, věnovali. SEO je tedy nepostradatelnou součástí při tvorbě webu. Bez něj žádné zákazníky z Googlu nezískáte.

ROI

Další důležitou zkratkou je v marketingu ROI – Return on Investment (v češtině: Návratnost investice). ROI je víceméně důležité kdekoliv, nejen pouze v reklamním světě. Kdykoliv do něčeho ve svém podnikání vkládáte peníze, chcete, aby se vám zhodnotily co nejefektivněji. Tak na to nezapomeňte ani v marketingu.

V praxi se ROI používá zhruba následovně (velmi zjednodušeně). Dejme tomu, že máte čtyři tisíce korun na reklamu. Za tisíc korun si zaplatíte příspěvek u influencera, tisíc korun vložíte do reklamy na Googlu, za další tisíc si koupíte banner na něčím blogu a poslední tisícovku dáte do Facebook reklam. Následně se podíváte, který kanál vám přinesl nejvíce peněz (má největší ROI), a do něj budete chtít pravděpodobně investovat nejvíce.

Vždy je samozřejmě potřeba mít na mysli, že ne pokaždé hraje roli v úspěšnosti ROI pouze zvolný kanál, ale i podoba reklamy. Vždy je tedy potřeba otestovat více různých návrhů, textů, obrázků apod. Až poté můžete tvořit úsudek. Zároveň se nesnažte upnout jen na jeden kanál, protože vám přináší nejvíce investicí. Vždy je dobré mít svou reklamu na více platformách zároveň.

PPC

Našeho průvodce pojmy uzavřeme zkratkou PPC – Pay per Click (Platba za proklik). U PPC reklam, jak už název vypovídá, platíte pouze tehdy, když na váš banner či odkaz někdo klikne. Nejznámějším příkladem jsou například Google Ads nebo Sklik na Seznamu.. Když něco vyhledáváte na Googlu, úplně nejvýše se vám ve výsledcích zobrazí 2-4 promované odkazy. Inzerenti ale neplatí za to, že se vám zobrazili, platí jen v moment, když na jejich reklamu kliknete.

Ve světě online marketingu můžete najít ještě spoustu dalších pojmů. Výše zmíněné jsou však, alespoň podle nás, těmi, se kterými se setkáte nejčastěji. Pokud byste se ale rádi dozvěděli ještě další zajímavé informace, novinky nebo trendy ze světa reklamy a tvorby webů, nezapomeňte projít náš blog. Na tom najdete odpověď na cokoliv, co vás o marketingu doposud zajímalo, a ještě mnohem více.

Využíváme soubory cookies, můžeme tak webové stránky neustále zlepšovat pro vaši spokojenost. Děkujeme že souhlasíte. Více zde.

Nastavit

SouhlasímUpravit nastaveníOdmítnout

Zavřít okno cookies

Otevřít okno cookies