Creative digital agency
Menu

Pujcky do 5000 bez dokladani prijmu pujcky do 5000 bez dokladani prijmu

O způsobech vyhledávání na internetu (2. část)

V předchozím článku O způsobech vyhledávání na internetu jsme vás seznámili s navigačním vyhledáváním a nyní se podíváme na zbývající dvazpůsoby vyhledávání v online prostředí.

Informační dotazování

Jedná se o nejpoužívanější způsob dotazování. Dotazující hledá informaci o určité věci či ho zajímá podrobnější pojednání o nějakém zajímavém tématu. Potřebuje si například ověřit určitý údaj, hledá praktický recept nebo chce vědět, jaké bude počasí, jaká je nejvyšší hora světa apod. Pravděpodobně nehledá konkrétní webovou stránku, ale chce získat informace, které se mohou nacházet na jedné nebo na několika webových stránkách.

Informační dotazování je v zásadě netransakční, i když může zahrnovat hledání informací o produktu či nabízené službě. Uživatelé začínají zpravidla tím, že hledají určitou informaci, a pokud je nalezená stránka uspokojí, je velmi pravděpodobné, že dojde i ke konverzi. Zde je velký prostor pro tvorbu obsahu, který uspokojí touhu po nalezení té správné informace.

Informačního dotazování se týká 48-80 % dotazů.

Transakční dotazování

Dotazující očekává, že se mu zobrazí stránky, na kterých bude moci učinit nějakou transakci.

„Většinou se jedná o dotazy z oblasti nákupu, stahování, přístupu do databází jako telefonní seznam atd. Vyhledávače mají v tomto případě složitější způsob, jak určit relevanci výsledků vyhledávání. Podstatnou roli zde hraje řada externích faktorů, které ještě vyhledávače neumí hodnotit (cena, termín dodání, kvalita služby atd.).“ (M. Kubíček, Velký průvodce SEO, Computer Press, Brno 2008, s. 65.)

Transakčního dotazování se týká asi 10 až 24 % dotazů.

Doporučení: Majitelé e-shopů by měli věnovat velkou pozornost stránkám s produkty: aby na nich byl dostatečný popis, kvalitní fotografie, jasně uvedená cena a další náležitosti.

Hledání, které má smysl a svůj cíl

Porozumět tomu, jak uživatelé hledají na internetu a za jakým účelem, je důležitým předpokladem úspěšného podnikání.

Jak (lidé hledají) + Proč (lidé hledají) = ROI (Return On Investment, "návratnost investic")

Pokud neoslovíte správnou skupinu uživatelů, nepomůže vám, že máte web na předních pozicích ve vyhledávání. Webové stránky by měly být upraveny nejen tak, aby se zvýšila jejich návštěvnost. Měly by zároveň být navrženy tak, aby potenciální zákazníci z nich neutíkali a našli na nich to, co hledají.

Je třeba pečlivě sledovat chování uživatelů Internetu:

  • kam chtějí jít (navigační dotazování),
  • co se touží dozvědět (informační dotazování),
  • co chtějí udělat (transakční dotazování).

Má-li si váš web v konkurenčním prostředí počínat úspěšně, měli byste přihlížet ke všem uvedeným způsobům dotazování.

 

Použitá literatura:

Fox, Vanessa, Marketing ve věku společnosti Google, Computer Press, Brno 2011.
Thurow, Shari - Musica, Nick, When Search Meets Web Usability, New Riders, Berkeley 2009.

Pavel Jartym

Zabývám se optimalizací webových stránek (SEO) a jejich sémantikou. Specializuji se na tvorbu webového obsahu, na copywriting a copyediting. Mým cílem je, aby texty dobře plnily svůj účel, kvůli kterému byly vytvořeny.

Internetová stránka: www.bluesystem.cz/cz/o-nas/nas-tym/pavel-jartym